Ulrica Boman säger apropå familjens hus att ”det är jättejättesorgligt att det dragit ut så på tiden”.
– Vi har försökt strukturera upp ärendet. Det är viktigt att veta att som försäkringstagare är du alltid beställare av jobbet, det är du som har att välja entreprenörer (med skälighet) och det är du som har att driva på entreprenörerna även om vi gärna är behjälpliga med det, säger Ulrica Boman.
Vad är försäkringsbolagets roll?– Vi är börsen, säger Ulrica Boman.
Att ett jobb drar ut på tiden och dessutom innehåller många backjobb innebär ju högre kostnader, enligt uppgift är notan uppe i 400 000 kronor nu?– Vi ska ta upp det med entreprenören. Det här är inte okej, det slår mot kollektivet. Vi ersätter det som är skälig, skadebetingad kostnad och att göra om ett jobb åtta gånger är inte det. Reklamationer är kostnader som de själva får stå för. Det har ”gått troll” i det här ärendet, säger Ulrica Boman.
Kunden har ju affären med er och det är ju gentemot er besvikelsen riktas?– Ja, det är jättesorgligt. Det är en jättejobbig situation för oss, eftersom vi är väldigt påverkade av konjunkturen och emellanåt hamnar i att vi har svårt att hitta entreprenörer, säger Ulrica Boman.
När ska jobbet hos Svanberg/Johansson i Sangis vara klart?– Det hänger nu på entreprenörerna. Vi har ingen makt över dem, speciellt inte över dem som vi inte har avtal med, säger Ulrica Boman.
Norrbottens Media har pratat med entreprenören som har bett att få återkomma i ärendet.