Det är lugnet som är Isak Lundqvists hemliga segervapen när han i dagarna tre ska tävla om att bli den yrkesskickligaste föraren av lastbil och gaffeltruck.
– Jag tror nog att det ska gå bra för jag är ganska lugn av mig. Man har som ett litet öga för att se vad man ska göra på för vis, även om man är lite ovan. Jag tror det är bättre om det tar lite längre tid och det blir rätt, än om jag stressar och det blir fel. Så tänker jag, säger han.
Isak Lundqvist har stolta familjetraditioner att försvara då hans morfar Ingart Olsson själv vunnit stora SM 1995 och 1999 samt EM 1999.
– Just lastbil har Isak knappt kört sedan han gick ut skolan för ett år sedan. Det är en nackdel, men det finns även teoretiska moment, så det är inte bara körningen. Många som är bra på att köra kanske inte är så bra på att till exempel knyta fast lasten och teoretiska saker. Så det är många moment, men jag tror det kommer att gå bra, säger Ingart Olsson om barnbarnets chanser.
Tävlingen pågår under tiden 23–25 april i Karlstad där 190 ungdomar gör upp i Yrkes-SM som omfattar 32 olika grenar. Tävlingen startades av Worldskills, som är ett trepartssamarbete mellan Svenskt Näringsliv, LO och staten och som i år firar 20 år. Vinnarna får chansen att kvala in till yrkeslandslaget med chans att delta i EM 2025 och VM 2026.
Isak Lundqvist kommer ursprungligen från Rutvik och gick gymnasiet i Boden där han sista året ställde upp i kvaltävlingen och vann. Under det år som gått sedan han slutade skolan har han inte kört lastbil alls.
– Jag tror konkurrensen kommer att vara svår, med tanke på att de flesta av konkurrenterna har kört lastbil ett helt år efter de gått ut skolan. Så det kan bli lite tufft, säger han.
Intresset för lastbilar och olika maskiner har funnits sedan han var barn då han tillbringade mycket tid hos sin morfar.
– All min lediga tid och alla sommarlov tillbringade jag hos morfar och åkte traktor. Så jag har alltid varit mycket intresserad, säger Isak Lundqvist.
Idag arbetar Isak Lundqvist i morfars firma med att köra truck och han har en dröm.
– Det är att starta egen firma och ha mina egna grejer. Att få ha en egen hjullastare. Jag har ju varit i det här hela mitt liv i och med min morfar. Det är mycket ansvar med en egen firma och man får lägga ner mycket tid, men jag gillar att jobba så det borde inte vara något problem, säger han.