Under Eldfestivalen på Vassholmen i Kalix natten mot lördag gjorde gruppen Hooja stor succé. De spelade först i Piteå vilket gjorde att spelningen i Kalix inleddes sent. De klev på scenen cirka kvart i tolv och gehöret från publiken var enormt. Cirka 2 000 personer sjöng med i varje låt.
Det var favoriter som "Donkey Kong"," Banan Melon Kiwi och Citron", "Jukkasjärvi", "In i dimman" och "Går det bra?"
På den sistnämnda sången var det sådant röj att holmen ute i Kalixälven nog måste ha gungat lite.
– Det här var efterlängtat, säger Oscar Waltari.
Han var där med flera av sina kompisar och mötte upp i nya Peltorkåpor.
– Man ska vara rädd om hörseln. Och de här funkar bra överallt, säger han med glimten i ögat.
Att det blev lite extra lång väntan bekom honom inte:
– Jag har inte haft något emot att vänta. Det är bara en positiv grej med tanke på vad det är för en festival.
Och det var många stora Hoojasupporters i publiken. Trots att det var ett väder som gjorde att man faktiskt kunde gå i kortärmat hela natten var det många som kom i orangeafärgade fleecejackor och tjocka pälsmössor. De två Gällivaregrabbarna ägde scenen från första sekund och gensvaret var i det närmaste totalt.
Emil Hansson och hans mamma Carola Hansson hade rest från Luleå för att få se sina favoriter. De hade båda var sin tröja med ett stort Hooja på bröstet.
– Jag har beställt min och köpt den så, berättar femtonårige Emil Hansson.
Och mamma som även hon gillar Hooja ville inte vara sämre:
– Jag köpte min här intill, berättar hon med ett leende.
De fick frågan vilken som är deras Hoojafavorit och då blev det svårt.
– Alla låtar är ju bra, säger Emil Hansson.
– Måste jag välja så blir det Banan Melon Kiwi och Citron. Jag skrattar varje gång jag hör den, säger Carola Hansson.
Kalix bjöd också på ett underbart sommarväder. När festivaldeltagarna vandrande över pontonbron som går ut till Vassholmen visade Kalixälven upp sig från sin allra bästa sida. Inte en krusning på vattnet och en sommarhimmel som inte lämnade någonting att önska.
Utöver det hade arrangören marschaller och eldar som lyste upp i sommarnatten så inramningen hade faktiskt inte kunnat vara finare.
– Intresset har varit enormt från första stund. Från att vi gjorde klart med Hooja sålde vi slut på 2 000 biljetter på mindre än en vecka, berättar arrangören Johan Frohm.