Historiskt spadtag för Kalix resecentrum

För första gången någonsin byggs en järnvägsstation i centrala Kalix. Nästa höst ska den vara klar. 2021 blir den en del av persontrafiken på Haparandabanan.

Foto: Herman Öberg

kalix2019-06-26 16:30

Under onsdagen var kommunalrådet Tommy Nilsson (S) och Trafikverkets projektledare Peter Keisu med och tog första spadtagen till det som ska bli ett nytt resecentrum i Kalix.

– Det är ett litet spadtag för mig, men ett stort spadtag Kalix kommun, säger Tommy Nilsson (S).

Det är förvisso inte tal om någon månlandning, men att få en station för persontrafik på järnväg är något unikt för Kalix.

Vitvattnet och Morjärv har tidigare varit knutpunkterna för trafiken i kommunen, men i och med satsningen på Haparandabanan ska man kunna gå på ett tåg i centrala Kalix.

Stationen som ska byggas mittemot skogskyrkogården ska vara av en enklare modell, men kräver ändå en del arbete. Själva stationen kommer att ligga på marknivå och i den kommer man att ha en hiss för att ta sig upp till plattformen på järnvägen som ligger uppe på en kulle.

Till bygget av stationen och kringliggande projekt satsar Kalix kommun 14 miljoner kronor. Tillväxtverket beviljar 12,8 miljoner kronor till projektet och Trafikverket satsar 5,2 miljoner kronor, bland annat på att bygga plattformen.

Peter Keisu från Trafikverket berättar att man nu är mitt i detaljprojekteringen för den nya stationen i Kalix och att man räknar med upphandling senare i höst. Produktionen ska starta nästa vår och 31 oktober 2020 ska bygget vara klart så att man är redo när trafiken börjar.

April 2021 ska persontrafiken mellan Luleå och Haparanda vara igång på Haparandabanan. Men det är många som har tvivlat – och som fortfarande gör det. Bygget av resecentrum i Kalix bör vara ett bevis om något – på att trafiken snart är verklighet. Det hoppas Tommy Nilsson (S).

– Jag vet att det fortfarande är många som är negativa och tvivlar. "Inte blir det något", hör man ju ibland. Det här visar att vi är på väg mot att skapa något nytt i Kalix. Och det visar att vi är en stark region, säger Nilsson som samtidigt poängterar att EU har pekat ut området som viktigt och att Finland nu har beslutat att elektrifiera järnvägen mellan Kemi och Torneå.

– Nu ska vi inte halka efter. Vi brukar ligga efter Finland, men den här gången ska vi göra vårt och ha en gemensam invigning.

Tommy Nilsson (S) ser Haparandabanan som strategisk viktig även för Kalix för att skapa bättre möjligheter för arbetspendling och han minns den lyckade provresan till Haparanda.

– Det tog 18 minuter härifrån. Det var fantastiskt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om