Vi har berättat att handeln i Kalix minskar under pandemin, flera butiker har lagts ned och fler är på väg att stängas.
Ulrica Kask säger att handeln hos dem är fortsatt stabil.
– Jag vet inte när vi började med handeln via sociala medier, men vi har haft den ganska länge nu, och det är tack vare att vi jobbat väldigt hårt med den som vi haft samma försäljning under pandemin som samma tid året innan, säger Ulrica Kask som beskriver att jobbet med sociala medier är ett heltidsjobb.
– Jag jobbar numera nästan bara med sociala medier, med att fota, lägga ut bilder på Instagram och Facebook, se till att hela vårt sortiment hamnar där och med att sköta leveranserna som hör till den delen av vår försäljning. Kunderna behöver inte besöka oss för att se vad som finns och vad som händer i butiken. Det är mycket jobb, men det ger lön för mödan och vi får mycket positiv respons vilket vi är tacksamma för. Våra kunder via sociala medier är i alla åldrar och de kommer från Kalix, länet och hela landet.
Ulrica Kask startade butiken för 22 år sedan, på den tiden öppnade du butik och fanns tillgänglig för kunderna förstås.
– Det är jättestor skillnad mellan hur det var då och hur det är nu. Personlig service är fortfarande jätteviktigt men nu finns också stora möjligheter med nätet, många finns där och vi får en del frågor om hur vi jobbar med sociala medier.
Ulrica Kask har valt att inte ha sämre öppettider och att inte permittera någon anställd (tre heltidsanställda och ett antal som jobbar extra) under pandemin.
– All handel föll drastiskt i mars månad, vi tappade 35 procent, vad skulle vi göra? Vi bestämde oss för att gasa, vi har jobbat än mer med anpassade lösningar för kunderna och med sociala medier.
Frågan är hur butiken hade mått utan försäljningen via sociala medier.
– Jag kan inte säga på rak arm hur stor andel av vår försäljning som är via sociala medier, men jag tror inte att vi hade haft det så bra utan den försäljningen faktiskt, säger Ulrica Kask, som tillägger att vissa dagar under januari månad har de haft lika stor försäljning via sociala medier som i den fysiska butiken.
– Att komma i gång med försäljning via nätet är ett jobb, men vi lär nytt hela tiden och vi lär oss detta också. Vi kan inte allt och då får vi söka hjälp, säger Ulrica Kask som fortsätter:
– Det finns ingenting positivt med pandemin, men vi har lärt oss något: När vi hamnar i omöjligheter, hittar vi nya vägar.