Söker tillstånd för vindkraftspark utanför Kalix

Det globala energibolaget Wpd Offshore vill bygga havsbaserad vindkraft utanför Kalix för runt 60 miljarder kronor.

Vindkraftsparken Lillgrund söder om Malmö är Sveriges hittills största till havs. Nu ansöker Wpd Offshore om att få bygga en vindkraftspark i Kalix.

Vindkraftsparken Lillgrund söder om Malmö är Sveriges hittills största till havs. Nu ansöker Wpd Offshore om att få bygga en vindkraftspark i Kalix.

Foto: Johan Nilsson/TT

Kalix2022-05-24 06:00

Bolaget jobbar just nu med att ansöka om tillstånd hos mark- och miljödomstolen och regeringen. I den processen har man precis startat ett samråd i Kalix. 30-31 maj blir det öppna möten för allmänheten i Kalix folkhögskola och under 1-19 juni ska Wpd visa upp sina planer i en utställning i Kalix galleria.
– Vi vill lokalisera mellan 70 och 120 turbiner mitt ute i havet, cirka 30, 40 kilometer ut från kusten och 10 kilometer från Malören. Där ute finns ett område som enligt våra förstudier har bra geologiska förutsättningar och en bra vindresurs, säger Olle Hedberg, vd iWpd Offshore.

Turbinerna kan komma att bli upp till 350 meter höga.

Bolaget söker tillstånd för att producera elektricitet som transporteras från kraftverken med elkabel, men även för att producera vätgas som i så fall skulle transporteras via rörledningar.

– Om vi kan lokalisera en stor grön industri på land som vill köpa vätgas från oss så är det egentligen billigare än att bygga sjökabel och en transformationsstation till havs. När du gör en elöverföring har du dessutom alltid en förlust på ungefär tio procent.

I förstudien jobbar bolaget med olika miljö- och fiskeexperter för att undersöka om något i miljön eller fisket kan ta skada.

– Det vi ser är att det finns få motstående värden som kan drabbas. Det vi tittar extra på i första skedet är att det inte påverkar fisket, speciellt inte det kustnära löjromsfisket. Vi tittar också på om det finns någon känslig fågelart i området och för dialog med ornitologiska föreningen på Malören.

Wdp Offshore är ett globalt bolag med säte i Bremen i Tyskland och totalt 4000 anställda. I Sverige har bolaget tre kontor och ett 30-tal anställda. Ännu har bolaget inte byggt någon havsbaserad vindkraft i Sverige.

– Sverige ligger ganska mycket efter andra länder. Wpd har dock funnits i över 20 år i Sverige och det är Wpd som har utvecklat vindkraftsprojektet Kriegers flak som nyligen beviljades ett uppdaterat tillstånd av regeringen. Projektet såldes 2005 av Wpd till Vattenfall, berättar Olle Hedberg.

Nu söker bolaget efter platser där det är lämpligt att bygga och finns ett behov.

– Det tar omkring tio år att utveckla ett projekt från det att man börjar processen. Därför tittar vi på prognoserna för hur elpriset kommer att se ut mellan 2030 och 2060.

Den stora utmaningen med att bygga landbaserad vindkraft i framtiden, berättar han, är att transportera de långa vingbladen på uppemot 150 meter och andra stora och tunga komponenter.

– Du kan inte transportera dem på en vanlig väg. Du kanske måste bygga om hela broar och viadukter. Dessa problem har du inte vid havsbaserad vindkraft.

Till havs kan man använda stora fartyg för att frakta alla komponenter direkt från fabriken till den plats där vindkraftverket ska installeras. Detta kräver dock att det finns en rejäl hamn med stora avlastningsytor i anslutning till projektområdet.

Det Wdp Offshore nu tittar på är hur det skulle gå att bredda farlederna och förstärka den befintliga hamnen i Karlsborg.

– På kaj behöver du ha väldigt hög bärighet per kvadratmeter så att du kan lyfta de stora komponenterna, annars kan kajen ge vika.

Det kommer även krävas en permanent servicehamn med olika typer av fartyg, kontrollrum, plats för servicetekniker och besättning och maskinhallar för underhåll.

– Listan kan göras lång. Det är mycket investeringar som ska till. 

Målet är att börja producera år 2030.

En 60-miljarderssatsning

Uppskattningsvis kostar vindkraftsprojektet i Kalix 60 miljarder kronor.

Pengarna till vindkraftsbygget i Kalix räknar Wpd med ska komma från de nya ägare GIP.

GIP är världens tredje största infrastrukturfond och har sitt säte i New York. 

GIP förvaltar idag omkring 800 miljarder kronor i stora infrastruktursatsningar.

GIP äger bland annat Hornsea 1 som är världens största vindkraftpark. 

Fonden äger också bland annat Gathwik airport, Sydney airport, gasinfrastruktur och stora industriella hamnar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!