Glass – i kampen mot cancer

Kalixfamiljen drog igång kampanjen #ätglasstillfrukost i sociala medier för att uppmärksamma barn som drabbas av cancer. Kampanjen genomfördes på torsdagsmorgonen.

BLEV TOLV ÅR. Klara Öhlund gick bort i den obotliga ­cancerformen pons gliom i höstas. Torsdag den 18 februari­ uppmärksammas kampen mot cancer internationellt. Nu har en Kalixfamilj tagit koncpetet till Sverige under hashtaggen #ätglasstillfrukost, för att minnas sin Klara och andra som kämpat eller kämpar mot cancer.

BLEV TOLV ÅR. Klara Öhlund gick bort i den obotliga ­cancerformen pons gliom i höstas. Torsdag den 18 februari­ uppmärksammas kampen mot cancer internationellt. Nu har en Kalixfamilj tagit koncpetet till Sverige under hashtaggen #ätglasstillfrukost, för att minnas sin Klara och andra som kämpat eller kämpar mot cancer.

Foto: Privat/Bilden är ett montage

KALIX2016-02-18 16:59

– Det gick över förväntan, säger Sanna Öhlund, Kalix.

Hon förlorade sin syster Klara i november förra året. Klara och hennes familj fick i april beskedet att hon drabbats av den obotliga cancerformen pons gliom. Sju månader sedan dog hon i sviterna av sjukdomen, tolv år gammal.

– Den cancerformen är så grym för den tar ingenting av medvetandegrad eller intelligens. Den tar funktion efter funktion, en del blir förlamade eller blinda andra tappar sin hörsel eller förmågan att svälja. Det är som att bli levande begravd. Den tar precis allt förutom smärtorna, som dessutom är svåra att lindra, säger mamma Lena Öhlund.

Familjen fick mycket stöd från Barncancerfonden under Klaras sjukdomstid. De fick låna en lägenhet och fick syskonstöd.

– Två dagar innan vi åkte ner till Umeå var Klara och en klasskompis och pratade med politikerna i Kalix. Hon var en framåt tjej som tog tag i saker på skolan, hon var med och påverkade så att de fick en tryggare gångväg från Nyborg till Kalix, säger Lena Öhlund.

Familjen kände att de ville göra något i hennes namn och startade kampanjen "Klara som ville förändra världen" via Barncancerfonden, för att samla in pengar till forskning.

– Vi vill bidra till att få in mer pengar till forskning. I Sverige får åtta-tio familjer om året det här beskedet. Det finns inget botemedel i världen mot den cancern. Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig att det var noll procents chans att överleva. Jag satt och letade och letade på nätet efter något som kunde rädda henne, säger Lena Öhlund.

Familjen bestämde sig för att ta glasskonceptet till Sverige. Under hashtaggen #ätglasstillfrukost har privatpersoner och även butiker lagt upp glassbilder under morgonen.

– Det är ett internationellt evenemang. Tanken är att uppmärksamma det här med barncancer och glass blir en kul grej, hade det varit fil hade ingen hajat till. Glass sätter sig i minnet och det väcker uppmärksamhet att göra något helt annorlunda. Man kan äta smoothie, frusna hallon eller något annat också om man vill. Man gör det för att minnas de som inte klarade sig och för att tänka till, det finns de som ligger på sjukhus. Vi ska vara glada för det vi har, säger Lena Öhlund.

– I morse när jag vaknade hade glassbilderna rullat in. Vissa affärer bjöd på glass i morse och en butik skänkte 20 procent av glassförsäljningen till Barncancerfonden, säger Sanna Öhlund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om