På Norrskenets friskola råder febril aktivitet. Det är mest killar i klassen och alla har valt att få skapa egna dockor.
Idén fick eleven Anton Ekholm, 10, för några veckor sedan.
- Jag tänkte att det kunde vara kul att skapa dockor och sedan göra en dockteater på skolan.
Grungedockor
Till sin hjälp har han och hans kompisar Lena Edselius, som är illustratör och grafisk formgivare.
- Vi kallar de "grungedockor" för de är inte så tillfixade utan mer råa och rufsiga. Det viktigaste är att eleverna får en möjlighet att skapa ett personligt uttryck i dockan, säger hon.
Att göra en docka går i flera steg. Huvudet görs av papier maché som fästs på en vanlig blompinne. Sedan skapar eleverna ett ansikte med docklera. Ansiktet tar ungefär en timme att mejsla fram.
- Det är kul att se att dockorna liknar de själva, säger Lena Edselius.
Skaparglädje
Efter ett dygn har leran torkat. Då får eleverna fortsätta med att montera hår och måla ansiktet.
Och i klassrummet sprider sig en stor skaparglädje.
- Vi får pyssla och det är roligt. Jag håller på att göra en vanlig tjej, säger Josefine Sandlund, som är sju år.
Hennes kompis Malla Mannola håller med.
- Det är kul för jag får göra den själv.
Ska inte vara tillrättalagd
Lena Edselius ser nöjt på.
- Först tänkte jag att de skulle få göra dockor utifrån en saga men nu får de göra egna dockor så får vi göra en historia sedan, säger hon.
Hon böjer sig fram och tittar på en docka som föreställer bibliska Maria Magdalena.
- Dockan ska inte vara så tillrättalagd. Ansiktsdragen markeras ju mer för att de ska synas på håll och inte för att de ska se extra snygga ut.