De 19 eleverna i årskurs tre på gymnasieskolans omvårdnadsprogram har arbetat med projektet "bygg ett boende" som slutprojekt i ämnet geriatrik.
Vårdämnet har kombinerats med samhällskunskapen och det har inneburit att eleverna gjort allt från att lyssna till föreläsningar om sjukdomar, läst om omvårdnad och bemötande till att studera vilka frågor socialnämnden diskuterar och hur kommunens äldreomsorg fungerar kontra andra sätt att bedriva äldreomsorg.
- Det är mycket att tänka på vid uppbyggnaden av drömboendet för äldre, säger Anna Morin, vårdlärare med medhåll av Sanna Pehrsson, lärare samhällskunskap.
Emilia Majanen, Nadja Säfström och Katarina Tentau har byggt en modell av ett seniorboende.
- Vi har tagit bort korridorerna och gjort rummen små så att de boende ska vilja vara i de gemensamma utrymmena. De ska också kunna vara med i alla sysslor, säger Emilia Majanen med tillägget att på dagens äldreboenden kan de äldre inte vara med i tvättstugan, matlagningen eller i andra vardagliga sysslor.
- Det är oerhört viktigt att få känns sig behövd och delaktig, säger Nadja Säfström.
Gruppens modell har också närheten till skogen, en stor utegård och en vedeldad bastu.
- Det känns jätteroligt att kanske få bidra till en bättre omsorg, säger Katarina Tentau.
"Det bådar gott för framtiden"
Emilia Majanen, Nadja Säfström och Katarina Tentau jobbar redan extra inom äldreomsorgen.
De trivs med yrkesvalet undersköterska, med att hjälpa människor.
De beskriver äldreomsorgen som bra, men de tycker att låg personalbemanning gör det svårt att göra saker med de äldre.
Det är också anledningen till att deras drömboende har ett väldigt litet personalrum, idén är att personalen och de boende är tillsammans i större utsträckning än i dag, exempelvis vid alla måltider.
Det sistnämnda är också något som Marianne Strömbäck tar med sig:
- Det finns många goda idéer här och det bådar gott för framtiden.