Det är organisationen Almi som varje år delar ut pris till de tio företag vars omsättning ökat mest i länet. I år var det kalixföretaget Satmission som hade ökat mest med 418 procent.
– Som kalixföretag är vi väldigt stolta över det här, säger Arto Brushane, vd för Satmission.
De arbetar inom "broadcasting-industrin" och har tv-bolag samt andra mediabolag som kunder. Dessutom bygger de infrastruktur i områden som det inte finns telekommunikation genom att bland annat sätta antenner på bilar och på så sätt skapa mobila enheter som möjliggör internetuppkoppling och telekommunikation på svårtillgängliga platser.
– Jag tog med en bild från ett flyktingläger i Turkiet så kan ni se hur det brukar se ut för vår del.
Företaget startades 2004 och arbetade inledningsvis med service av satellitkommunikationsutrustningar. Sedan dess har de expanderat genom att börja designa och tillverka egna produkter samt fått nya kunder utomlands. I dagsläget har företaget tio anställda.
Vad har ni gjort för att nå hit?
– Vi har jobbat stenhårt med våra kunder som mestadels befinner sig utanför Sverige. Vi har skaffat ett bra förtroende och vunnit många kunder med hjälp av det, Niclas Karlsson, säljchef.