"Fattenborg har aldrig fått en ärlig chans"

- Fattenborg har aldrig fått en ärlig chans eftersom det inte marknadsförts ordentligt.Det anser Doris Persson som arbetade där som guide förra sommaren.

Doris Persson tycker inte om beskrivningen av Fattenborg som ett fiasko och ogillar att olika turistmål ställs mot varandra. FOTO: Maria Engström - Andersson

Doris Persson tycker inte om beskrivningen av Fattenborg som ett fiasko och ogillar att olika turistmål ställs mot varandra. FOTO: Maria Engström - Andersson

Foto: Maria Engström - Andersson

KALIX2009-08-19 06:00
NSD berättade i gårdagens tidning att teaterföreningen Bröt med eldsjälen tillika producenten Marianne Lindgren i spetsen har fått nog avseende - vad som upplevs som - Kalix kommuns svala intresse för satsningar på Vassholmen.
"Låt inte Fattenborgsfiaskot skrämma er, tomma lador kommer vi inte långt med" löd uppmaningen till de styrande.
Synliggörande av forntidsbyn
Fattenborgssatsningen gjordes i den 4 000 år gamla forntidsbyn Fattenborg och syftet var att synliggöra den historiska platsen och förhoppningen var att allmänhetens intresse för den skulle vara stort.
Länsarbetsnämnden satsade sammanlagt 14-15 miljoner kronor och Kalix kommun satsade några miljoner kronor, en exakt utredning avseende kostnaderna gjordes aldrig.
Fyra år efter färdigställandet beslutade fritids- och kulturnämnden att lägga Fattenborg i malpåse, vilket i praktiken bara innebär att den fasta kostnaden för anläggningen (109 000 kronor per år) belastar tekniska förvaltningen i stället.
Förra sommaren var senaste sommaren med personlig guide.
- Jag känner verkligen för Fattenborg, det var ett roligt jobb att vara guide där och få vistas i den miljön. Många besökare uppskattade också just det - att där var tyst, lugnt och rofyllt, säger Doris Persson som anser att det finns många missuppfattningar när det gäller vilka som har betalat för satsningen Fattenborg:
- Det är till största delen EU-medel som bekostat Fattenborg och varje krona EU-medel som kommer länet till godo ska vi vara glada över. Vi borde tvärtom bli bättre att få lös EU-pengar till vårt län.
Knapp marknadsföring
Doris Persson har reagerat på att Marianne Lindgren kallar Fattenborg för ett fiasko.
- Ingen tjänar på att vi ställer olika turistiska satsningar mot varandra.
Så mycket pengar på en anläggning som nu är i malpåse - är inte fiasko den rätta benämningen?
- Nej, den beskrivningen ställer jag inte upp på. Det har aldrig gjorts någon ordentlig marknadsföring av Fattenborg och ingen kan tro att människor ska hitta dit utan att vi talar om att det finns. Dessutom kanske det finns utvecklingsmöjligheter. Besökarna som varit där har haft många idéer om hur anläggningen skulle kunna användas - bland annat uthyrning - och de idéerna har jag lämnat till Kalix kommun, säger Doris Persson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om