Ensamt utan tv

Pensionären Karl-Göran Boström har inte haft bild i sin tv sedan nyårsdagen. Trots att han har ringt till fastighetsförvaltaren Kalixbo flera gånger har problemet inte åtgärdats.- Jag bor ensam och utan tv:n som sällskap blir dagarna långa, säger Karl-Göran Boström.

Pensionären Karl-Göran Boström i Töre har inte kunnat se på tv sedan nyårsdagen.               FOTO: Karolina Strömbäck Horney

Pensionären Karl-Göran Boström i Töre har inte kunnat se på tv sedan nyårsdagen. FOTO: Karolina Strömbäck Horney

Foto: Karolina Strömbäck Horney

KALIX2009-01-14 06:00
Han bor i ett hyreshus i Töre och på nyårsaftonen fungerade tv:n som vanligt, men på nyårsdagen hade han ingen bild i rutan. Så har det varit ända sedan dess.
- Jag har varit sjuk under hela den här tiden och hade därför behövt tv:n som sällskap. Dagarna blir långa när man bara sitter här utan något att göra, säger Boström.
Trasigt antennuttag
Först trodde han att det var något fel på själva apparaten, men i förra veckan ringde han efter en elektriker som kom och undersökte tv:n.
- Han lämnade en lapp där det står att det är ett trasigt antennuttag som är problemet, säger Karl-Göran Boström.
Redan första vardagen efter nyårshelgen kontaktade han Kalixbo för att få hjälp med tv:n.
- De sade då att de skulle komma hit efter Trettonhelgen. Jag har ringt minst 20 samtal till dem och tre-fyra gånger bara i dag (läs måndag), säger Boström.
Ingen kom
I måndags fick han svaret att någon skulle komma och åtgärda problemet under dagen, men ingen dök upp.
- Jag har varit fastlåst här hela dagen, jag vågade inte ens gå och handla eftersom jag trodde att de skulle komma, säger Boström.
Enligt Kalixbo var det
i början oklart vad som var orsaken till problemet.
- Vi har tyckt att det är konstigt att det bara är den här mannen som har problem med sin tv. Vi trodde först att det var fel på hans grejer och att orsaken till att det inte var någon bild i tv:n var att han behövde göra en ny kanalsökning. Men nu är det en till person i huset som har dålig bild i sin tv, säger Johan Björkman, förvaltningschef.
Reparationen beställd
Han meddelar att Kalixbo har anlitat ett företag i Luleå som ska åtgärda problemet.
- Reparationen är beställd och jag ska få en bättre tidsangivelse i dag (läs i går) om när problemet kan åtgärdas.
Vad är orsaken till att det har tagit så lång tid?
- Reservdelar ska införskaffas och så har det varit mest helgdagar under den här perioden. Men vi har försökt ordna det så fort som möjligt, säger Johan Björkman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om