Kalix kommun anlitade Skolkonsulterna AB och hösten 2023 blev det en intensiv debatt kring deras agerande i skolan.
– Vi måste ta, och vinna, alla konflikter. Vi kallar det schyssta konsekvenser. Eleven ska få veta att om han eller hon exempelvis fortsätter att göra annat än skolarbete på lektionen så får eleven ta igen tiden senare, kanske när klasskompisarna gått för att göra något roligare, sa konsulten Susanne Norman då.
Metoderna blev starkt ifrågasatta och den skarpaste kritiken handlade om att barn blev fasthållna i skolan. Efter kritiken valde Kalix kommun först att pausa, och kort senare att riva upp, avtalet med konsulterna.
Flera ingripanden i skolor i kommunen skickades till barn- och elevombudet, BEO, som utrett uppgifter om kränkningar. Den nu aktuella anmälan avser en elev och fyra händelser där eleven upplevt sig utsatt.
Bedömningen i fallet är att kommunen inte brutit mot skollagen. Men – med anledning av konstaterade brister måste kommunen vidta åtgärder.
Kalix kommun har brustit i sina skyldigheter att skyndsamt anmäla och utreda uppgifter om kränkande behandling, enligt barn- och elevombudet. Om man känner till att en elev anser sig kränkt ska kommunen skyndsamt utreda omständigheterna och se till att personal anmäler de upplevda kränkningarna till rektorn.
Erica Segerlund, jurist vid BEO och beslutsfattare i ärendet, säger att de har tittat på de fyra händelserna som anmälan handlar om. Hon hänvisar till sjätte kapitlet tionde paragrafen i skollagen, som handlar om att all skolverksamhet är skyldig att jobba för att motverka kränkande behandling.
– Vi anser att Kalix kommun brustit i hur de hanterat de upplevda kränkningarna, bland annat vad gäller kravet på skyndsam utredning, säger Erica Segerlund.
De har inga andra aktuella ärenden gällande Kalix kommun.
Kalix kommun har vidtagit åtgärder med anledning av kritiken och skickat ett svar till från barn- och elevombudet om vilka åtgärder som gjorts. Enligt skolchefen Charlotte Sundqvist handlar det om att öka medvetenheten i de fall då personal ingriper i situationer på skolan.
– När vi går in i situationer där elever kränker varandra, måste vi också vara medvetna om att de kan uppleva oss som kränkande, säger hon.