Ny elkran ersätter dieseldriven kran i Kalix hamn

En ny elkran ersätter den dieseldrivna kranen i Kalix hamn. "Det här är en stor dag, vi har väntat länge på den här satsningen" säger Christer Wallin, vd i Kalix industrihotell AB (Kiab), vid invigningen.

Tommy Nilsson, Peter Löfgren, Christer Wallin och Susanne Jangdal gläds över att elkranen, som fått namnet Bamse, nu är invigd.

Tommy Nilsson, Peter Löfgren, Christer Wallin och Susanne Jangdal gläds över att elkranen, som fått namnet Bamse, nu är invigd.

Foto: Lotta Nilsson

Kalix2020-09-08 18:15

Den gamla dieseldrivna kranen, från år 2005, har förbrukat drygt 60 000 liter diesel per år.

Den ersätts nu av en ny, eldriven kran.

För att få den nya kranen i drift har en ny starkströmkabel dragits från Billerud Korsnäs pappersbruk fram till kajen som förvaltas av kommunägda bolaget Kiab.

– Det här innebär en miljösatsning men också att vi får betydligt högre kapacitet och större räckvidd än tidigare. Under de senaste åren har mängden gods successivt ökat och fartygen har blivit större, säger Susanne Jangdal, vd vid Shorelink som står bakom satsningen och utför all lastning och lossning av gods i Kalix hamn.

Tommy Nilsson (S), kommunalråd:

– Kalix hamn är, med 130 miljoner kronor, Kalix kommuns största enskilda investering hittills. Infrastrukturen är oerhört viktig för ett samhälle och hamnen är oerhört viktig för Billerud Korsnäs. Miljöaspekten är viktig, den måste vi ha med oss, och därför är den här investeringen helt rätt i tiden.

Peter Löfgren, logistikchef Billerud Korsnäs:

– Den nya kranen är en jättebra satsning. Nu går det att ta in större båtar i hamnen, det har varit problem med vissa båttyper, det är bra att vi slipper den begränsningen.

Beräkningen uppges vara att cirka 400 000 ton gods, framför allt massaved, flis och pappersmassa, hanteras i år i hamnen. Pappersmassan skeppas främst till Spanien och England, massaveden kommer från Lettland och Finland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!