Hälsocentralen svår att nå: "Bristen ställer till det"

Svårt att komma i kontakt med hälsocentralen i Kalix telefonledes? Du är inte ensam. ”Bristen på sjuksköterskor ställer till det” säger Jenny Andersson, enhetschef vid hälsocentralen i Kalix.

"Bristen på sjuksköterskor ställer till det och det är otroligt frustrerande att det är så här" säger Jenny Andersson apropå att det är svårt att komma i kontakt med hälsocentralen.

"Bristen på sjuksköterskor ställer till det och det är otroligt frustrerande att det är så här" säger Jenny Andersson apropå att det är svårt att komma i kontakt med hälsocentralen.

Foto: Lotta Nilsson

Kalix2022-11-25 11:01

Många, inte minst på sociala medier, uppger att de är upprörda över att det är svårt att komma i kontakt med hälsocentralen i Kalix.

Trots att de ringer genast som telefontiden öppnar klockan åtta på morgonen, nås många av beskedet att de inte kan bli uppringda under dagen och de ombeds återkomma.

Jenny Andersson säger att hon får många telefonsamtal med kritik apropå den här saken.

Varför är det så här?

– Vi har cirka 250 till 300 inkommande samtal dagligen att hantera och vi hinner inte med, säger Jenny Andersson som fortsätter:

– Vi har inte en enda vikarierande sjuksköterska att tillgå. Just nu har vi två lediga tjänster ute och hoppas förstås på att få sökande. Mottagningssköterska har varit ett attraktivt jobb, det är inte många år sedan det var 17-18 sökande till en tjänst. Bristen på sjuksköterskor ställer till det och det är otroligt frustrerande att det är så här. Dessutom flyttar vi runt på samma personer inom området, när vi lyckas anställa tappar någon annan enhet inom kommunen eller sjukhuset där det redan är tillräckligt sårbart. Hälsocentralen har i dagsläget 13,75 tillsvidareanställda sjuksköterskor, fyra av dessa jobbar deltid på grund av att de har små barn vilket de så klart har rätt till, gruppen har även långtidssjukskrivningar.

Det ser bättre ut avseende undersköterskor, där finns det vikarier och några är nyanställda.

Hur ser prioriteringen ut?

– Det viktigaste är att människor känner sig trygga så vi prioriterar ändå att vara tillgängliga per telefon och annat får prioriteras ned, men det är mycket att få ihop.

Framtiden – hur ska situationen lösas?

– Vi jobbar kontinuerligt med den dagliga styrningen för att se till att vi har så mycket resurs i telefonrådgivningen som möjligt. Granskar det som är bokat och försöker prioritera om det som går. Vi jobbar mycket med samverkan inom verksamhetsområdet för att försöka lösa saker tillsammans, just nu utökar vi med två sjuksköterskor per ort som anställs till våra nya Nära vårdteam – mycket är på gång. Övergripande så måste något göras åt den totala bristen på sjuksköterskor men även andra kategorier. Vi behöver locka unga människor att söka sig till vården – jag är själv sjuksköterska sedan många år och jag har aldrig ångat mitt yrkesval och möjligheten att jobba med människor, säger Jenny Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!