Golden gate är en bro med gång- och cykelväg över E4:an i höjd med Näsbyn.
Bron är från mitten av 1990-talet och nu ska den renoveras.
Kalix kommun upphandlade arbetet som skulle kosta cirka 6,5 miljoner kronor, men slutnotan blir dyrare än så på grund av att bron är i sämre skick än de befarande.
Carl Otto Gählman säger att han vet att det hela handlar om en fördyring på cirka fyra miljoner kronor.
Han är kritisk till kommunens hantering.
– Det mest alarmerande är att kommunen, gång efter annan som till exempel avseende ridhuset, inte tar fram tillförlitliga grunddokument. När gångbrons garanterade, beräknade tekniska livslängd närmar sig slutet så måste ordentliga undersökningar göras. I detta fall verkar det vara det löpande underhållet som varit starkt eftersatt och därmed orsakat rötskador, säger Carl Otto Gählman.
Per Nilsson, avdelningschef teknisk försörjning, samhällsbyggnadsförvaltningen vid Kalix kommun, säger "det finns inga summor varken från entreprenör eller kommunen".
– Anbudssumman är cirka 6,5 miljoner kronor. Vi tittar tillsammans med entreprenören just nu på vad de tillkommande arbetena kan beräknas medföra för kostnader och kan därför inte ännu säga någon summa, säger han.
NCC är den upphandlade entreprenören och Timber Bridge Specialist är projektör, specialiserade på denna typ av arbeten.
– Bron kommer tyvärr att förbli stängd under vintern på grund av fuktrelaterade skador i träöverbyggnaden som upptäcks vid rivning, vilket medför en försening. Vår målsättning är att den kan öppnas igen under försommaren 2024. Detta relaterat till att vissa arbeten inte kan utföras denna årstid i vinterklimat. Vad detta tilläggsarbete, som inte kunnat förutsägas, kommer att medföra för tillkommande kostnader är inte klart, säger han.
Per Nilsson säger apropå kritiken om bristen på tillförlitliga grunddokument och bristen på ordentliga undersökningar att "projekteringen och besiktningen av bron som föregått upphandlingen har i detta fall varit omfattande, av brospecialisterna, men dolda fel går inte alltid att upptäcka vilket varit fallet denna gång".
– Om orsakerna till uppstådda skador beror på något inbyggt fel eller bristande underhåll är inget vi spekulerar i nu. Vårt fokus ligger på att färdigställa renoveringen, en underhållsplan efter brospecialisternas rekommendationer kommer sedan givetvis att följas, säger Per Nilsson som tillägger:
– Bron ett populärt gång- och cykelstråk vid Strandpromenaden i Kalix och den kommer förstås att öppnas så snart det är möjligt. Alternativ gångtunnel under E4, vid Björkforskorsningen cirka 800 meter österut, finns tillgänglig.
Rose-Marie Henriksson, S, ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, säger också att kostnaderna för brorenoveringen ökar till följd av de rötskador som upptäcktes när ytskikten hade avlägsnats.
– Det är givetvis tråkigt att det blev så här, att bron var sämre än vi befarade, men det var ingenting som vi kunde förutse. Vi förlänger brons livslängd, efter den här mer omfattande renoveringen kommer den enligt uppgift att hålla i 80 år till, säger Rose-Marie Henriksson.