Bristande kunskaper
Det råder stor kunskapsbrist bland åttondeklassarna i Kalix:47 procent av eleverna i kommunala skolan och 42 procent av eleverna i Norrskenets friskola saknar fullständiga betyg. – Vi måste samarbeta mer för att upptäcka kunskapsbrister tidigare, säger Ingegerd Dahlgren, rektor vid Manhemsskolan.
Ingegerd Dahlgren säger att hon och lärarna analyserar situationen och kommer att ta fram en åtgärdsplan.
Foto: Lotta Nilsson
77 av 170 elever på Manhemsskolan och 12 av 28 elever på Norrskenets friskola saknar betyg i något ämne.
Det aktuella betyget är det första betyget, sedan tre kommunala högstadieskolor blivit en.
Det är också det första betyget för Norrskenets friskola, som startade inför höstterminen 2008.
Ingegerd Dahlgren säger att det är ett stort problem med betygen i Kalix; just detta att det genom åren alltid funnits en relativt hög andel elever som saknar ett eller flera betyg, och siffran har legat konstant runt 35 procent.
Alla områden
- Vi vet inte varför det ser ut så här i år, men vi konstaterar att friskolan har samma problematik. Vi jobbar intensivt med att ta fram ett åtgärdsprogram där individuellt upplägg med extra tid ingår, säger Ingegerd Dahlgren som inte kan se en "röd tråd" i kunskapsbristerna.
- De finns på alla områden; från hemkunskapen och idrotten till NO-ämnena och matematik.
De styrande politikerna har en idé om att flytta årskurs sex i hela kommunen till Manhemsskolan.
Tror du på den lösningen?
- Det finns fördelar, men det viktigaste är att vi inom skolan i Kalix blir bättre på att mötas över stadierna och vi måste utöka det arbetet, säger Ingegerd Dahlgren.
Samarbete modellen
- Samarbete är modellen för framgång. Det uppstår inga problem för att eleverna börjar i årskurs sju, det som då upptäcks har funnits tidigare.
Bengt Augustsson är tf rektor på Norrskenets friskola och han konstaterar att de har mycket att jobba med.
Vad är problemet?
- Tio elever har brister inom kärnämnena svenska, matematik eller NO och två elever har ett betyg vardera borta för att de inte lämnat in uppgifter och dylikt, säger Bengt Augustsson som tillägger att de - helt naturligt - har elever som inte fått ihop det i den kommunala skolan och ser friskolan som en ny chans.
- Det kan finnas mycket i bagaget och vi vänder inte en atlantångare på en termin.
Hur jobbar ni med problemen?
- Vi har individuella åtgärdsprogram och föräldrarna är med i det viktiga arbetet, säger Bengt Augustsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!