Bra betyg av Skolverket - tårtkalas vid skolorna i Kalix
Nu blir det tårtkalas i Kalix kommuns skolor!Det är skolförvaltningen som bjuder, och bakom firandet finns goda betyg av Skolverket.Dock: Betygen i årskurs nio är fortfarande ett problem.- Det är en jätteutmaning, säger Håkan Nyman (s) och ordförande i barn- och grundskolenämnden.
Inspektionen har omfattat förskoleverksamheten, barn- och ungdomsutbildningen och vuxenutbildningen och fokus var på utbildningens kvalitet och huruvida kommunen uppfyller de krav som ställs på verksamheten.
Resultet: Det fanns förbättringsområden och bristområden (där kommunen inte lever upp till författningarnas krav).
Genomgående fanns det kvalitetsbrister som bedömdes som allvarliga - och det märktes på elevernas resultat.
- Kalix hade de sämsta kunskapsresultaten i landet, säger Kjell Hansson, utvecklingsledare vid grundskolan.
Det var för två år sedan, och ett omfattande arbete började vid skolförvaltningen.
Från sämst till bäst
Skolverkets uppföljning är en trevligare läsning.
Där konstateras att Kalix kommun har ett aktivt förbättringsarbete, att kommunen agerat för att komma till rätta med bristerna och analyserat kunskapsresultaten.
- Utvecklingen har varit fantastisk. Vi har redan nått så långt att årskurs fem har de bästa resultaten i Sverige på de nationella proven, säger Kjell Hansson.
Hur har det gått till?
- Det är samma pedagoger som gjort jobbet, men de har förändrat arbetssättet och rutinerna, säger Kjell Hansson.
Jätteutmaningen
Frågan är då varför betygen i årskurs nio, enligt Skolverket, "inte förbättrats avsevärt".
- Vi vet nu att vi ska satsa på barnen i de tidiga åren och att våra största problem när det gäller betygen för avgångseleverna finns inom matematik och no-ämnena, och därför har vi anställt en matteutvecklare på halvtid och en no-utvecklare på 30 procent, säger Håkan Nyman.
Inga-Lis Samuelsson (c) och ordförande i gymnasienämnden välkomnar den extra satsningen som ska göra fler behöriga till gymnasiet, det kommer en ny gymnasiereform år 2011 och den ställer mycket högre krav på godkända betyg för behörighet till gymnasiet.
Inga-Lis Samuelsson har en idé om varför skolan brottas med samma resultatproblem år ut och år in:
- Gymnasieskolan har inte haft problem med ekonomin och vi har kunnat fokusera på verksamheten. Att som barn- och grundskolenämnden alltid tvingas diskutera besparingar är inte kreativt.
Kjell Hansson har en annan teori:
- Tidigare har baskunskaperna från de tidiga skolåren varit sämre men det kommer inte att gå att skylla på det längre.
Håkan Nyman nämner en avsparkskonferens med alla rektorer som ska leda framåt, även i betygsstatistiken.
Fortsatta utmaningar inom skolan alltså - men först tårta.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!