Anna och Anders Dahlquist har ett samverkansavtal, avseende driften av Vassholmen, med Kalix kommun.
Kalix kommun sköter och kör färjan dagtid fram till verksamhetsstarten, sköter löpande reparationer, drift och underhåll av färjan samt gräsklippning, sophämtning, ved till grillplats, fastighetsskötsel, färdigställande av påbörjade verksamhetsanpassningar, tillhandahåller utemöbler samt sköter städning av byggnaderna innan verksamhetsstart.
Avtal till 31 maj 2013
Makarna Dahlquist fungerar som koordinator för arrangemang gentemot föreningar, organisationer och andra kulturutövare, driver kafé, håller teaterföreningen Bröt med färjetransport under sommarens spelperiod, erbjuder barn- och ungdomsaktiviteter, möjliggör bröllop och andra festligheter, gör vårvintern till en attraktiv aktivitetsperiod, kör och kontrollerar färjan under verksamhetsperioden och gör allt i kontinuerlig dialog med Kalix kommun.
Så långt ur avtalet, som omfattar ett år med start 1 juni 2012 till och med 31 maj 2013, med möjlighet till förlängning ett plus ett år.
Ny entreprenör tar över
Kalix kommun har utvärderat sommaren och Karl-Göran Lindbäck säger "det är inte aktuellt att förlänga samarbetet med makarna Dahlquist".
I utvärderingen ingår att personal som jobbat på Vassholmen uppger att de inte fått rätt löner samt saknar lönespecifikationer och inkomstuppgifter.
Har det påverkat kommunens ställningstagande?
- Bland annat, ja, säger Karl-Göran Lindbäck.
Hur ser du på att kommunens samarbetspartner anklagas för att inte göra rätt för sig?
- Det är olyckligt. Jag har träffat ungdomarna. Vi kan tycka en massa saker men vi kan inte bry oss så mycket, det är en dialog ungdomarna själva måste ta med arbetsgivaren, säger Karl-Göran Lindbäck som sitter i förhandling med möjlig ny entreprenör på Vassholmen.
- Det är ungdomar men allt är inte 100 procent klart så jag kan inte säga mer.
Inga uppgifter - ingen lön
Anders Dahlquist säger att alla som varit anställda - ett 20-tal personer - har fått grundlön och "de flesta" också OB-ersättning samt semesterersättning för sommaren 2012.
Varför har inte alla fått allt?
- All personal har inte lämnat in alla uppgifter, trots att jag legat på för att få dem, det handlar om felaktiga kontosiffror eller att vi saknar rätt adress till dem. Det är inga konstigheter, vi följer alla direktiv och samarbetar med HRF (Hotell- och restaurangfacket), säger Anders Dahlquist som säger sig vara ovetande till att Kalix kommun inte vill fortsätta samarbetet med dem.
- Vi vill fortsätta, vi uppdaterar hemsidan kontinuerligt och har fyra eller fem bröllopsbokningar för kommande sommar. Diskussionerna med Kalix kommun pågår, ingenting är klart, men varför skulle vi inte få fortsätta?