Anneli blev lurad på nätet: "Tagit fram den finska sisun i mig"

Anneli Löf Pasma beställde bantningspiller på prov och skulle bara betala frakten. Men innan en redan öppnad burk kom, kom den första fakturan.
– Vilket lurendrejeri, säger hon, som nu försöker slippa betala 1 600 kronor för leveransen.

Anneli Löf Pasma.

Anneli Löf Pasma.

Foto: Lotta Nilsson

Kalix2024-11-21 00:01

Nyheten i korthet

  • Anneli Löf Pasma från Kalix beställde en burk bantningspiller och företaget försöker lura henne på över 1 600 kronor. Hon såg en annons på Facebook och beställde en provförpackning för fraktkostnaden på 100 kronor.
  • Innan hon fick burken kom en faktura på 1023 kronor från företaget Morenutra. Trots flera samtal och brevväxlingar med Klarna och Morenutra, ligger fakturorna kvar på hennes Klarna-konto.
  • Företaget Morenutra, baserat i London, har fått låga betyg på Trustpilot, med många kunder som klagar på liknande problem. Klarna har ännu inte svarat på frågor om situationen.

Anneli Löf Pasma i Kalix såg en annons om bantningsmedlet i flödet på Facebook i mars i år.

– Jag har sett flera liknande annonser om människor som gått ned i vikt, till just den här annonsen var en bild på en kvinna som var så smal och vacker, och tänkte att jag vill gärna gå ned lite i vikt, säger hon.

Hon beställde en provförpackning. Hon skulle bara betala fraktkostnaden på drygt 100 kronor, och hon betalade med Klarna-kortet.

Det gick några dagar, och så fanns plötsligt en första faktura på 1 023 kronor på hennes saldo hos Klarna.

– Jag hade inte ens fått burken då.

undefined
Anneli Löf Pasma.

Anneli ringde företaget Morenutra, som står bakom annonsen, och förklarade att det blivit fel. Att hon bara ska ha provförpackningen och hon att hon inte skulle betala något mer.

– De pratade engelska och jag visste inte om jag lyckats förklara så bra. Så jag frågade flera gånger om de förstått och de svarade ja. Då var det klart, tänkte jag.

Det blev fel ändå, den första fakturan minskades efter samtalet med 100 kronor, till 923 kronor. Anneli berättar att det gick ytterligare en vecka och så kom det ännu en faktura från företaget, denna gång på 697 kronor.

Inte på någon faktura ska det ha framgått vad hon ska betala för, och hon har inte ingått något abonnemang.

– Då fick jag nog. Jag ringde Klarna och förklarade att allt jag ska betala är drygt 100 kronor.

Kontakten med Klarna ledde till beslutet att spärra kortet, det skulle inte gå att skicka fler fakturor till det kontot.

– Nu trodde jag att saken var utagerad.

Anneli säger att burken hon hade beställt kom i april, och då kom nästa överraskning.

undefined
Anneli Löf Pasma.

– Burken var öppnad, det fanns ingen försegling under locket och burken är alldeles kletig på insidan. Det är bara lite piller i botten på burken kvar. Vad är det här ens? Det här vågar jag då inte äta, säger hon.

Anneli polisanmälde saken, men anmälan har inte lett någonstans.

Sedan började en brevväxling som kommit att pågå i åtta månader.

Ett brev från Klarnas kundtjänst i oktober i år gör gällande att de ska skriva av hela summan från hennes konto.

– Då trodde jag att "nu är det lugnt". Jag skrev och tackade för beskedet. När jag gick in på Klarna-appen ser jag ändå att här finns båda fakturorna kvar, säger hon.

Vad händer nu?

– Jag tänker inte betala och jag tror inte att de kommer att försöka driva in skulden. Om de hade tänkt göra det, så hade de nog redan gjort det. De vet att det här inte gått rätt till.

Hon har lagt mycket tid på att försöka lösa situationen, tid som hon hellre lagt på sitt arbete, hon förmedlar tjänster inom hälsosektorn.

– Om jag inte hade varit så stark som jag är, hade jag gått under. Jag har tagit fram den finska sisun i mig, säger Anneli Löf Pasma.

undefined
Bantningspillren kom i en öppnad, och bara till en tredjedel full, burk.

Företaget Morenutra, som sålt burken med "Keto gummies" för viktminskning, har sin adress i London. Den tidigare hemsidan, med kontaktuppgifter, finns inte kvar på nätet. Anneli har inte heller kvar några kontaktuppgifter till företaget.

På omdömesplattformen Trustpilot framgår att företaget Morenutra får betyget 1,2 av 5,0 möjliga. 95 procent av de 135 recensionerna ger företaget lägsta betyg och kritiken, från köpare från olika länder, handlar om att de lovats ett pris men debiteras mycket mer.

En annan kvinna i östra Norrbotten har drabbats på samma sätt som Anneli, enligt den recensionen.

NSD har upprepat varit i kontakt med Klarna, men de har fyra arbetsdagar senare inte återkommit.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!