Allt av vikt plåtas

Skyltar och kameror längs E 4 och E 10 "lurar" bilisterna att sänka hastigheten.- Det är en givare i väg-banan, kopplad till en kamera, som mäter lastbilar med överlast, säger Ove Lundberg på Vägverket i Luleå.

De uppsatta kamerorna gör att också hastigheterna sänks. Den här är uppsatt vid Månsbyn.FOTO: K-L SUNDQVIST

De uppsatta kamerorna gör att också hastigheterna sänks. Den här är uppsatt vid Månsbyn.FOTO: K-L SUNDQVIST

Foto: K-L Sundkvist

KALIX2009-09-04 21:05
Många bilister har uppmärksammat att det finns kameror uppsatta på E 4 vid Månsbyn strax söder om Kalix och vid Aavajoki mellan Kalix och Haparanda, men också på E 10 norr om Morjärv.
Samtliga sitter vid broar.
- Vi mäter hur tunga fordonen är som kör över dessa broar. Samtidigt fångas bilarnas registreringsnummer på bild, säger Ove Lundberg.
Utländsk överlast
Detta är fjärde året som Vägverket gör mätningarna. Årets resultat är inte klart, men de tidigare mätningarna ger en bra fingervisning om vilka som är de värsta syndarna.
- Vi kan konstatera att utländska fordon är mer överlastade än svenska, säger Ove Lundberg.
Sammanställningen för de tre första åren visar att vid Aavajoki var 6,9 procent av de svenska fordonen för tunga medan 12,9 procent av de utländska var det. Vid Månsbyn var siffrorna 15,5 procent respektive 21 procent.
Det tyngsta fordonet som hittills mätts upp vägde 74 ton mot tillåtna maximalt 60 ton.
Dubbel nytta
Syndarna straffas dock inte.
- Men det är bra för polisen att veta. Samtidigt för vi även en dialog med Åkeriföreningen, säger Ove Lundberg.
Kamerorna gör dubbel nytta. Detta eftersom det även sitter skyltar uppe som varnar för kameror och det gör att bilisterna håller hastighetsbegränsningen.
- Skyltar är villkoret från länsstyrelsen för att vi ska få sätta upp kamerorna, säger Ove Lundberg.
Kamerorna sitter sitter uppe i cirka en vecka.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om