Klart: Kalix kommun ersätter bestulen kvinna

En äldre kvinna blev bestulen på 8 000 kronor, med de egna bankkorten. Hon ska nu få tillbaka pengarna av Kalix kommun. ”Vi har brustit i hanteringen” uppger Marianne Strömbäck, områdeschef vid socialförvaltningen.

Kvinnan som blev bestulen hade behövt lämna ut bankkort och kod, för sina inköp, till ett okänt antal i hemtjänstpersonalen.

Kvinnan som blev bestulen hade behövt lämna ut bankkort och kod, för sina inköp, till ett okänt antal i hemtjänstpersonalen.

Foto: TT-arkiv

Kalix2022-10-21 11:00

Vi berättade i somras att en äldre kvinna i Kalix har blivit bestulen på 8 000 kronor genom två uttag från hennes konton.

Hon hade behövt lämna ut bankkort och kod, för sina inköp, till ett okänt antal hemtjänstpersonal.

"Det är fruktansvärt att Kalix kommun har ett sådant system" sade Ulla Granström, vän till kvinnan tillika ordförande i PRO Kalix.

Hanteringen stred mot Kalix kommuns regelverk.

"Det får inte förekomma" sade Anna-Lena Andersson, socialchef, då.

Kalix kommun har beslutat att tillmötesgå kvinnans ersättningsanspråk.

Marianne Strömbäck skriver i tjänsteskrivelsen att det i den interna utredningen framkommit att de brustit vid återkopplingen/informationen i ärendet och att kommunen ”vid den tiden inte helt säkerställt hanteringen av brukarnas kontanta medel/kontokort och koder på ett rättssäkert sätt" och att det därför funnits en risk att någon kunnat göra uttag med kvinnans bankkort.

Vidare uppges utredningen visa att kommunen också brustit i avvikelsehanteringen av händelsen vid ett datum i december, trots att båda händelserna är polisanmälda och utreds.

”I den interna utredningen framkommer det att vi har brustit i hanteringen av (kvinnans namn) kontanta medel/kontokort koder. Därför så har socialförvaltningen beslutat att tillmötesgå det ersättningsanspråk som framkommit på totalt 8 000 kronor” står det i tjänsteskrivelsen.

Ulla Granström säger att det är bra att kvinnan får tillbaka pengarna hon blev bestulen på:

– Men jag är fundersam kring varför avvikelserapporten inte gjordes när det tydligt var en avvikelse? Jag undrar också om det nu är säkerställt att alla de som använder sig av hemtjänstens service kan få sina inköp gjorda utan att lämna ut bankkort och kod eller pengar?

Marianne Strömbäck svarar att hon inte kommenterar enskilda ärenden "men är det så att inte avvikelsen gjorts så har vi brustit och det beklagar vi".

Är det så nu att ingen, verkligen ingen, som har hemtjänst behöver lämna ifrån sig bankkort och kod eller kontanter för sina inköp?

– Ingen brukare ska lämna ifrån sig bankkort och koder vid hjälp med inköp, säger Marianne Strömbäck som på frågan hur brukare som vill handla där det inte finns e-handel ska bära sig åt, svarar att det då är fakturering från butik som gäller.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!