År 1930 startade Axel Strömberg och hans fyra bröder Strömbergs Smides och Rep verkstad i Båtskärsnäs. 1947 flyttade man in i nybyggda lokaler i Haparanda under namnet Haparanda Bilaffär, som senare ändrades till Strömbergs Bil AB. Tretton år senare startades bilförsäljning i Kalix.
– 1966 anställdes min far, Ivan Lundström, som lastbilssäljare. Och 1973 blev han delägare i företaget. Drygt tio år senare köpte han ut de andra och drev företaget på egen hand, säger Rickard Lundström.
1994 var det hans tur att ta över ägandet av företaget.
– Jag trivs otroligt bra och har alltid gjort. Det här är en fruktansvärt konkurrensutsatt bransch, vilket driver oss att ständigt utvecklas och hänga med i allt det nya. Man måste vara på tå hela tiden – det gillar jag, säger han.
En stor omställning påbörjades för två år sedan när man beslutade sig för att avveckla lastbilsdelen och enbart satsa på personbilar och lätta transporter.
– Tittar vi på senaste fem åren så har vi dubblat omsättningen och bilvolymerna. Vi har ganska exakt gått från hundra till tvåhundra miljoner i omsättning och från femhundra till tusen bilar. Vi har haft lite växtvärk senaste åren, men det börjar plana ut nu, säger Magnus Johansson, vd för bolaget.
Resultatmässigt var fjolåret dock inget vidare för företaget.
– Det var nog bland de sämsta resultaten i bolagets historia, men det är ett medvetet val. 2016 var ett omställningsår, att avveckla lastbilsdelen var kostsamt samtidigt som vi byggde mycket nytt, säger Magnus Johansson och tillägger:
– I år gör vi ett okej resultat. Men vi har samtidigt dubblerat investeringarna på utbildningar. Det handlar om att öka takten för att kunna ta nästa steg, så det är en satsning för framtiden.
Just nu arbetar trettio personer i företaget. Det är allt från mekaniker till säljare och administrativa tjänster. Carola Lundström arbetar som kvalitetsansvarig. Hon berättar att ett av företagets främsta fokusområden är just kvalitet och kundnöjdhet.
– Utan det har vi inte en chans, så enkelt är det. Vi måste följa upp och utvärdera allting hela tiden. Vad gör vi bra, vad gör vi mindre bra och hur kan vi bli bättre där, säger hon.
Kalix är i dag en av länets främsta bilorter med många bilhandlare. Kunderna kommer från hela Norrbotten, men även från andra städer runtom i Sverige. På Strömbergs Bil ser man en ökning när det gäller kunder från orter utanför Kalix.
– Ökningen sker framför allt på begagnatsidan, säger Johan Björnfot, ansvarig för bilförsäljningen.
Men trots tuff konkurrens lever Strömbergs bil vidare. Rickard Lundström tror att det beror på flera faktorer.
– Att vi är lokala, personliga och flexibla. Och så har vi riktigt duktiga medarbetare, vi hade inte varit något utan dom, säger han.
Vilka är utmaningarna framöver?– Den hårda konkurrensen. Och den extremt snabba utvecklingen på bilmarknaden. Efter 2020 tror man att man kommer att se det stora uppsvinget på hybridbilar, elbilar och en massa nya system. Men då måste vår personal redan vara experter på allt detta. Det är en utmaning samtidigt som är det något som driver oss framåt.
Var är Strömbergs Bil om ytterligare 70 år?– Vi är fortafarande ett starkt lag och i topp på kundnöjdhet oavsett vilka farkoster vi säljer.
Sabina Nilsson