Driftstörningen i området är sedan onsdag den 9 maj klockan 17.50.
Privatpersoner - drygt 250 hushåll är berörda - hänvisas till sina respektive tjänsteleverantörer för mer information.
Niclas Karnhill är pressansvarig vid IP Only och han säger så här:
– Fiberkabel skadades av ett externt grävarbete, vilket är ovanligt men ibland händer det dessvärre. Avgrävningen skadade kabeln och islossning försvårade felrättningen. Då det är en skadad sjökabel omdirigerar vi internettrafiken till en annan väg, vilket i detta fall kräver grävarbete.
Något datum för när tekniken ska vara i gång finns inte.
– Vi har kontakt med entreprenören som felrättar – ärendet har självklart högsta prioritet. Det är dock flera olyckliga omständigheter som gör att felrättningen tar tid, säger Niclas Karnhill.
Fredrik Hallstan är presschef vid Comhem/Boxer som har ett 60-tal kunder i det drabbade området.
Kompensation till kunderna?– Självklart ska vi kompensera kunderna, de hör av sig till vår kundtjänst så ordnar vi det, säger Fredrik Hallstan.
Viasat informerar "felsökning pågår, vi ber dig som drabbad att avvakta".
Bredbandsbolaget uppger att de har 41 kunder i området och att frågan om kompensation tas individuellt med kunderna.