Kalix nya loggalocka nya medborgare

Kalix får en ny logga och ska stärka sitt varumärke. Mål: Fler Kalixbor till Kalix. Meningen är att alla som vill ska kunna nyttja loggan vid budskap om Kalix.

Alla som producerar saker eller bilder eller inlägg från Kalix ska få möjlighet att använda den nya logotypen.

Alla som producerar saker eller bilder eller inlägg från Kalix ska få möjlighet att använda den nya logotypen.

Foto: Linda Danhall

Kalix kommun2019-11-04 17:17

Just nu pågår det treåriga projektet ”Utveckla näringslivet och företagsklimatet” i Kalix. Kommunikationsstrategier har tagits fram av Geektown kommunikationsbyrå.

Målet är stärka Kalix varumärke. I kommunikationsstrategin som klubbats av kommunfullmäktige står att Kalix ska ”skapa starkt varumärke som många känner igen och förknippar med positiva värden”. Tanken är att öka inflyttningen och säkra kompetensbehovet framöver. Bilden av Kalix ska vara ”öppet, tolerant och jämlikt” och att Kalix erbjuder livskvalité, är familjevänligt och lugnt och som det sammanfattas, i Kalix finns ”mer tid för livet helt enkelt”.

– Vi har tagit fram en ny grafisk profil för platsen Kalix och vi hoppas att många kommer använda den och marknadsföra våra värden, säger Pernilla Jansson, kommunikatör vid Kalix kommun.

Kalix har fått en ny logga, vad symboliserar den?

– Den ger många associationer och är fri att tolka. Allt från gradtecken, löjrom, midnattssol och bandyboll till vad du än förknippar med Kalix. 

Förslagen till att marknadsföra Kalix är många, allt från facebook, Instagram, Youtube till att omvandla informationsbladet InfoKalix till ett magasin med högre kvalité föreslås och som många företag redan använder sig av så tipsas även Kalix kommun att använda sig av digitala opinionsbildare, influencers.

Influencers?

– Det är inte säkert att vi kommer genomföra allt och till vilken nivå, mycket är också en budgetfråga. Vi har redan många som känner för Kalix och visar upp Kalix bästa sidor, nu kan de få hjälp i det och de ska känna att vi uppskattar det, säger Pernilla Jansson. 

Det förslås också ett ambassadörsprogram, att lyfta fram historier att vara stolta över, översyn av bildspråk. Ett förslag är att sätta upp speglar i Kalix där åskådaren kan se sig själv i olika miljöer i Kalix, någonting som förutspås bli populära fotoplatser som kommer att spridas via besökares sociala medier och därmed ge reklam till Kalix under namnet ”se dig själv i platsen Kalix”.

Geektown konstaterar att arbeta med attraktivitet ”kan leda till inflyttning men också att befolkningen själv trivs bättre”. 

Under tisdagen hålls ett möte om den nya grafiska formen för Kalix och hur näringslivet kan nyttja den. Medverkande är Pernilla Jansson och Geektowns Brand Advisor, projektledare Kristin Lindqvist. 

Kalix nya logga.
Kalix nya logga.
Projektet

Projektet pågår under tre år med namnet ”Utveckla näringslivet och företagsklimatet”.

Kalix kommun är en av 39 landbygdskommuner som får stöd från Tillväxtverket för att främja företagsklimatet. 

Tillväxtverket bidrar med 5,3 miljoner kronor till projektet. 

Projektet drivs av Kalix kommun, Geektown kommunikationsbyrå, DARE consulting och Arnqvist & Sivenbring. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!