Den var i januari 2019 som Christer Hallin parkerade bilen på Centrumvägen 60 i Kalix.
– Sonen hade flyttat in i huset och han hade ingen motorvärmarplats. Hyresvärden hänvisade honom att stå på gästparkeringen, där hänvisades jag också att stå när jag var där, säger Christer Hallin.
Vakttjänst Nord hade bara några dagar tidigare tagit över ansvaret för parkeringslängan av annat bolag.
De ansåg att den aktuella parkeringsplatsen var tydligt skyltad och att tre timmars parkering var vad som gällde där.
Parkeringsvakten konstaterade att Christer Hallins bil hade stått längre än tre timmar på platsen och utfärdade kontrollavgift på 300 kronor.
– Jag kontaktade bolaget, de svarade bara att jag ska betala avgiften, säger Christer Hallin.
Faktura, påminnelse, inkassokrav som inte betalades ledde till att Christer Hallin stämdes vid Haparanda tingsrätt.
Vakttjänst Nord yrkade att tingsrätten skulle förpliktiga Christer Hallin att betala dem avgiften på 300 kronor samt ersättning för inkassokostnad på 180 kronor och för rättegångskostnad på 900 kronor avseende ansökningsavgiften vid tingsrätten.
Bolaget drev linjen att parkeringen var tydligt skyltad och att ventilkontroll visat att bilen stått längre än tillåtna tre timmar.
Christer Hallin ansåg att skyltningen inte var tillräckligt tydlig i enlighet med tredje paragrafen lagen om kontrollavgift samt att texten "3 tim" var inte återreflekterande och därför inte syntes i mörker.
Båda parterna bifogade bilder från platsen.
Tingsrätten skriver i domen att Christer Hallin "inte kan anses ha tillkännagetts vilka parkeringsvillkor som gäller på ett sätt som är tydligt eller begripligt, då skyltningen inte är tillräckligt synlig och rimligen kan missförstås" och vidare:
"Tingsrätten anser därför vid en sammantagen bedömning av omständigheterna att parkeringsvillkoren inte nog tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen för att kontrollavgift ska kunna tas ut. Tingsrätten lämnar därför Vakttjänst Nord ABs talan utan bifall."
– Skönt att det är över, det tog drygt ett år. Jag vill uppmana andra att kämpa. Om du vet att du har rätt, stå på dig. Dokumentera situationen med kameran, överklaga avgiften skriftligen till bolaget och följ upp med samtal så att du vet att överklagan kommit in, säger Christer Hallin.
Vi har upprepat sökt företrädare för Vakttjänst Nord, resultatlöst.