Planerat brobygge försenas

Trafikverket vill bygga en ny bro över Tärendö älv och samtidigt riva den befintliga när den nya är klar.

Foto: HASSE HOLMBERG

Junosuando2014-12-22 06:00

UPPDATERAD: tidigare med bild av fel bro – nu korrigerat.

I ansökan till mark- och miljödomstolen står det att bron behövs för att få till en fungerande transportlösning för de malmtransporter som Northland Resources planerat för mellan gruvan i Kaunisvaara och omlastningsterminalen i Svappavaara.

– Förhoppningen är att någon annan kommer att ta över gruvverksamheten, säger Anita Wennström, miljöspecialist på Trafikverket.

Den befintliga bron, cirka tre kilometer väster om Junosuando, bedöms inte hålla för de tunga transporterna.

Älven ingår i Natura 2000-området Torne och Kalix älvsystem. I älvsystemet finns ett antal arter som finna i EU:s art- och habitatdirektiv ­– utter, lax och flodpärlmussla.

Där finns också naturliga stammar av vildlax och havsvandrande öring. Andra strömlevande arter som förekommer är harr och sik.

I sin ansökan lovar verket att maskiner som använts i andra områden ska vara rentvättade och ha hunnit torka innan de används för att undvika spridning av kräftpest.

Vidare att fordon och maskiner använda drivmedel/oljor som är miljöklassade samt ha tillgång till saneringsutrustning. Och att överblivna massor och annat material ska tas om hand. Och att grumlande arbeten inte ska utföras 1 maj­–15 juni eller 1 september–15 oktober.

När ansökan skickades in beräknades bygget starta hösten 2015 och slutföras under hösten 2016.

– Vi vet inte när vi kommer att bygga bron, eftersom det beror på andelen tunga transporter och när de kan komma igång igen, säger Anita Wennström.

Kostnaden är beräknad till 30 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om