Malmrallyt som lyfter den lilla byn

Drygt 300 nya arbetstillfällen till en by med knappt 400 invånare.
I Junosuando frodas framtidstron som aldrig förr tack vare gruvtransporterna som startar nästa vecka.
- Vi hade turen att hitta ett hus att hyra, säger nyinflyttade barnfamiljen Forsén/Franzén från Orsa.

Torbjörn Forsén i förarsätet. Han har tidigare kört mycket pÃ¥ Sibirien.

Torbjörn Forsén i förarsätet. Han har tidigare kört mycket pÃ¥ Sibirien.

Foto: K-L Sundqvist

JUNOSUANDO2012-11-28 06:14

Vilken större ort som helst skulle glädja sig åt 100 nya jobb i dessa tider.

Tänk er då en ort som Junosuando, knappt sex mil nordväst om Pajala, med cirka 390 invånare. Där skapas drygt 300 nya jobb tack vare transporter av järnmalmskoncentrat från Kaunisvaara till Pitkäjärvi.

Detta eftersom företaget Cliffton Mining, som har fått uppdraget att utföra transporterna, beslutat att förlägga navet med administration och chaufförer i just Junosuando.

- I dag har vi 23 av totalt 250 chaufförer på plats, säger arbetschefen Peter Bohm, som den här dagen håller i en utbildning av nyanställda chaufförer.

Från Orsa
Chaufförerna kommer från hela landet, men också från andra länder.

De som inte är från orten bor utspridda lite varstans beroende på var de fått tag i boende.

Familjen Torbjörn Forsén och Alice Franzén med barnen Edgar, 7, och Vidar, 5, har haft turen att hitta ett hus att hyra i Junosuando. De flyttade upp från Orsa för drygt en vecka sedan och redan känner de sig som hemma.

- Vi flyttade upp för jobbet, men också av personliga skäl, säger Torbjörn Forsén, som tidigare kört mycket på utlandet.

Vad visste du om Pajala?
- Att det är 120 mil dit.

- Nej, skämt åsido är det viktigt att barnen, som är mina bonusbarn, ska få en bra utbildning och skolan är erkänt bra i Pajala. Vi stod faktiskt i valet och kvalet om vi skulle flytta söderut eller norrut, säger han.

En bidragande orsak till att det blev norrut och Junosuando är att sambon Alice Franzén är från Piteå. Hemlängtan har också funnits sedan hon flyttade söderut.

- Vi har blivit så bra bemötta. Alla gläds över att vi har flyttat hit, inte minst i skolan som nu fått fler barn, säger Alice Franzén.

Edgar går i ettan medan Vidar är på fritids.

- Pojkarna trivs. De har redan fått kompisar, säger Alice Franzén, som själv också vill börja köra lastbil.

Nu söker hon en utbildning till chaufför.

Pussel
På kontoret hos Cliffton Mining är det också full rulle. Logistikchefen Mikael Ahlander håller på pussla ihop ett arbetsschema för chaufförerna. För redan nästa vecka är det meningen att de första bilarna ska börja rulla.

- Det blir individuella rullande scheman som ska täcka dygnets alla timmar, 365 dagar om året, säger Mikael Ahlander.

Han säger att när transporterna börjar så kommer det också vara inhyrda "vanliga" lastbilar som kör parallellt med "monstren" på 90 ton. Detta på grund av att det bara finns fyra egna bilar på plats.

- Det kommer vara så under ett antal veckor. Efter nyår kommer det att bli enbart egna bilar.

Chaufförerna börjar och slutar sina skift i Junosuando.

Två svängar
Rutten börjar med att de kör till Kaunisvaara som tar en timme. Lastningen tar tio minuter och sedan kör de tillbaka mot Junosuando för rast. Efter rasten kör de till Pitkäjärvi för lossning där de också tankar och ser över ekipaget.

Förhoppningen är att varje chaufför ska hinna två svängar per skift, men det kan också bli 1,5 sväng.

- Själva körtiden för en transport blir cirka två timmar och 15 minuter, säger Peter Bohm.

Anställningsintervjuer pågår för fullt för att hitta de 250 chaufförer som behövs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om