Anders kör 24 mil för att jobba

Prisruset på drivmedel slår hårt mot ekonomin för människor i glesbygden. Anders Henriksson i Junosuando kör 24 mil om dagen till sitt jobb i Gällivare. "Nu har det nått bristningsgränsen", säger han.

På fredagen nådde bränslepriserna nya nivåer. Anders Henriksson i Junosuando kör 24 mil varje arbetsdag.

På fredagen nådde bränslepriserna nya nivåer. Anders Henriksson i Junosuando kör 24 mil varje arbetsdag.

Foto: Mathias Asplund / Privat

Junosuando2022-03-07 09:00

Så sent som den 1 januari 2021 kostade en liter diesel 14,42 kronor. Sedan dess har priset ökat med en tia.

På fredagen kostade en liter bensin 21 kronor och dieseln 24,40 kronor. Dieselpriset sprängde 20-kronorsvallen redan vid nyår när den så kallade reduktionsplikten ökade andelen biobränsle i tanken till 30,5 procent. Då kostade bensinen strax över 18 kronor, men sedan den ryska invasionen i Ukraina inleddes för en vecka sedan har dieselpriset gått upp ytterligare två kronor och bensinen en krona.

Anders Henriksson, 59, i Junosuando lägger som det är nu över 7 000 kronor i månaden enbart på att köra sin dieselbil till jobbet.

– Nu börjar det svida i plånboken, säger han.

Anders Henriksson jobbar med väg- och driftunderhåll och har de senaste tre åren pendlat till Gällivare. Det blir 24 mil varje arbetsdag och sambon Camilla Larsson pendlar samtidigt 12 mil till sitt arbete.

– Nu har det nått bristningsgränsen, man måste leta nytt jobb för det är rena förlusten att pendla. Det är inte så länge sedan det kostade 15 spänn litern. När det var som billigast kostade det ungefär 500 kronor att tanka och nu är det dubblat, säger Anders Henriksson.

De vill inte tvingas flytta från byn där de trivs så bra.

– Det är så, det är därför man pendlar hem. Jag hade säkert kunnat skaffa en övernattningslägenhet men vill inte bo i Gällivare. Så har vi våra hundar här hemma, säger Anders Henriksson.

Han berättar att jobben inte växer på träd i närheten, men han tror att Pajala kan vara ett alternativ att pendla till. Dit är det "bara" fem och en halv mil.

Idag utgörs mer än 40 procent av dieselpriset och nära 55 procent av bensinpriset av skatter. Samtidigt har reseavdraget på 18,50 kronor per mil legat oförändrad samtidigt som priserna ökat enormt. Numera täcker reseavdraget alltså inte ens bränslekostnaden.

Anders Henriksson tycker att det är dags för regeringen att agera.

– Man kan höja reseavdraget eller ge ett riktat bidrag till de som pendlar långt. Någonstans måste man dra en gräns för nu har man inte råd att jobba kvar. Det är inte roligt att lägga så stor del av lönen på att resa till jobbet, säger han och uppskattar att en fjärdedel av inkomsten går till diesel.

– Det är dyrt. Man har inte direkt lust att köra bil på fritiden heller. Jag hoppas att staten är snäll med oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!