En riktigt cool opera

Under tisdag och onsdag är det mer livat än vanligt på Icehotel. Det spelas nämligen in en opera på svenska, meänkieli och samiska som kommer sändas på SVT någon gång under nästa höst. Bakom projektet står Carina Henriksson och hennes Opera vildmark.

Catarina Gnosspelius regissör, Per Drougge på violin, Görel Särs på dragspel, Karl Peter Eriksson som Smirnoff och Joakim Kallhed på Piano. 
I främre raden ses Anders Rimpi som spelar Luka och Carina Henriksson som spelar Popova.

Catarina Gnosspelius regissör, Per Drougge på violin, Görel Särs på dragspel, Karl Peter Eriksson som Smirnoff och Joakim Kallhed på Piano. I främre raden ses Anders Rimpi som spelar Luka och Carina Henriksson som spelar Popova.

Foto: Håkan Öberg

Jukkasjärvi2014-03-18 17:15

Operan som heter Björnen baseras på pjäsen med samma namn av Anton Tjechov. Boken gjordes om till en opera av en brittisk tonsättare och har nu översatts till svenska och de två minoritetsspråken. Valet att översätta den var inte bara för skojs skull.

– Jag hade någon slags dröm om att få lyfta fram meänkieli och samiska genom operan. Sen passar det den här storyn och våran miljö på ett väldigt bra sätt. Han, den här främlingen som kommer utifrån pratar svenska och hon pratar meänkieli, säger Carina Henriksson.

Björnen spelades först upp i Lainio i april förra året. Redan då föddes tanken om en inspelning av operan och det började spelas in lite dokumentärt men det fanns inte nog med tid för en riktig inspelning av själva operan. Nästan ett år senare är SVT drama, Nordisk drama, Sparbanken, Filmpool nord och Icehotel inblandade i inspelningen och filmen kommer bli av.

Cool arbetsmiljö

Det visar sig dock att det inte är det lättaste projektet att utföra i minusgrader.

– Sången går alldeles utmärkt i kylan. Jag har sjungit på Ice globe theatre i 32 minusgrader. Då är det klart varmare här. Utmaningen ligger på musikerna. Vi måste ta pauser för att de ska få värma händerna, säger Carina Henriksson.

– Man måste förhålla sig till isen och snön. Det är viktigt att vi sjunger och spelar på riktigt och inte bara lägger på i efterhand. Vi vill att publiken ska sitta hemma i sina varma stugor och lägenheter och verkligen få en wowkänsla, säger Catarina Gnosspelius, regissören som jobbat med Carina Henriksson i tio år nu.

Men det är inte bara kylan som man måste tänka på.

När vi började så insåg vi att allting syns här. Allting är antingen vitt eller genomskinligt så det är svårt att gömma inspelningsutrustning. Man får hitta lösningar på effekter och det är mycket som ska testas, säger Carina Henriksson.

Har du några andra annorlunda projekt på gång?

– 2015 har jag tänkt göra något som har fått arbetsnamnet Arctic trail snowmobile drive-in performance. Då ska jag koppla en kälke bakom skotern och åka runt på skoterleden, stanna till här och var och veckla ut kälken till en scen. Folk som inte har chans att se opera så ofta får ta skotern och komma dit. Som en bilbingo. Kultur är till för alla, säger Carina Henriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om