Bildspel: Marknadsglädje i Jukkasjärvi

Under Sámi Márkan i Jukkasjärvi fick språket ta plats. Något som projektledaren för den samiska språkkampanjen, Marit Kuhmunen Blom, hoppas ska ske allt oftare. "Vi vill peppa unga att använda samiska på sociala medier", säger hon.

Foto: Emma Eriksson

Jukkasjärvi2016-08-21 13:10

Solen sken mot Jukkasjärvi marknad och Sámi márkan som lockade folk till byn under helgen. Den traditionella marknadshandeln fanns på plats, men inne på Nutti Sámi siida kunde besökarna även ta del av föreläsningar om såväl samisk turism som det samiska språket.

– Vi är här för att prata om vår språkkampanj och vikten av att våga skriva det samiska språket i sociala medier, förklarade Marit Kuhmunen Blom som höll i en av föreläsningarna i tältkåtan tillsammans med språkambassadörer.

Projektet Sámásmuinna2 startade i Norge och har nu blivit en riksöverskrivande kampanj även i Sverige, via sametinget, och ska under hösten samla samiska ungdomar för att prata det samiska språket.

– Våra evenemang riktar sig framförallt till unga, där vi hittar på allt från pizzakvällar till crossfit-pass där vi bara pratar samiska, säger Marit Kuhmunen Blom.

Med olika konton på sociala medier och samlingslänkar, så kallade hashtags, hoppas de kunna sprida samiskan även på sociala medier så att allt fler vågar använda det.

– Det är språkpepp. Jag skriver själv ofta på svenska i sociala medier eftersom jag har många vänner som inte kan samiska. Men man kan även skriva på både svenska och samiska, och jag märker att fler och fler gör det. Då blir jag alldeles lycklig i själen, säger Marit Kuhmunen Blom.

Bland utställarna på området fanns Per-Stefan Idivuoma som sålde hantverk på marknaden för första gången.

– Jag tror att den samiska marknaden kommer att växa, än så länge är det rätt nytt men det skulle inte förvåna mig om det kommer hit ännu fler som säljer de kommande åren, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om