Alla ljud dämpas innanför de renskinnsklädda dörrarna till det 28:e ishotellet i ordningen. Turister med kameror i händerna trängs och tar bilder i den långa pelarsalen dagen innan nyårsafton. Överallt är det snö och is som skiftar från klarblått till vitt. Ishotellet invigdes den 15 december och det har varit stort tryck från gäster sedan dess.
– Det känns väldigt bra nu när det är igång, det känns som att det har gått riktigt bra i år. Vi har varit bättre förberedda, vi har haft bra byggväder, vi bygger lite mindre och det är inte samma hets att öppna tidigt eftersom vi har vårat permanenta ishotell, säger Arne Bergh.
På stranden intill Torneälven i Jukkasjärvi har ett hotell med 35 rum vuxit fram. 15 av dem är så kallade sviter och är utsmyckade av konstnärer från 17 olika länder.
– Jag tycker att den konstnärliga kvalitén är hög. Jag har fått det som jag vill, det vill säga en blandning av olika uttryck, varje rum är helt unikt, säger Arne Bergh.
Varje rum är som en del av en konstutställning på dagarna, på kvällen blir de till hotellrum.
Längst in i pelarsalen finns ytterligare en dörr. Det är ingången till isceremonisalen, det som tidigare kallades för iskyrkan.
– Vi har inte kyrkan med oss i år. De hade personalbrist, så de kunde inte förse oss med präster till vigslar och ceremonier. Så vi kallar den för ceremonihallen, vi kan ha borgerliga vigslar och andra ceremonier där, säger Arne Bergh.
Cermonihallen har flera bänkrader med renskinn att sitta på och är utsmyckad med blommor, av is såklart. En av konstnärerna var Tjåsa Gusfors, som ofta återkommer till ishotellet.
– Hon fick en uppenbarelse när hon hade blivit opererad, då såg hon framför sig en indisk mandala i form av en snöflinga. Hon ringde mig och sa att hon ville göra den här mandalan, berättar Arne Bergh.
– Hon fick lite extra hjälp, men den blev helt fantastisk.
De två andra konstnärerna av ceremonihallen gifte sig under invigningen av den. Något som också sändes live på sociala medier.
– För varje år kan man se en successiv förändring hur man kommunicerar med potentiella gäster och världen. Då måste vi också jobba mer med den typen av spridning av information och marknadsföring, säger Arne Bergh.