Mc-knuttar drillas

Utbildningen för motorcykelkörkort har lagts ned i både Jokkmokk och Malmfälten men Jokkmokkstjejerna Annelie Mattsson och Ing-Mari Grahn lät sig inte stoppas av det. Nej, de tog ledigt från jobbet och begav sig de drygt 20 milen till Kalix, för att lära sig köra motorcykel på tre dagar.

Foto: Maria Ödalen

JOKKMOKK/KALIX2009-06-09 06:00
När NSD kommer till motorstadion, cirka en mil utanför Kalix centrum, är tjejerna i färd med att lära sig säkerhetskontroll av motorcykeln.
- Vi går igenom en uppkörning, precis som den går till och i eftermiddag ska vi göra om alltihopa ännu en gång, förklarar Annelie Mattsson, innan hon gör sig redo för nästa moment - lågfartsbanan.
Slalomkörning
Här gäller det att krypköra slalom mellan ett antal uppställda koner, vända snävt och köra tillbaka.
Men dessförinnan ska tjejerna visa att de även klarar av att leda motorcyklarna. Både framåt och backandes in i en liten uppritad fålla.
- Det är intensivt men vi har lärt oss så otroligt mycket de här dagarna. Man är helt slut när kvällen kommer, både i kroppen och mentalt, säger Ing-Mari Grahn, som ser en fördel med att ta utbildningen på kort tid:
- Man har med sig allt man lär sig. Kör man två gånger i veckan hinner man tappa en del mellan lektionerna.
Tjejerna, som jobbar ihop i Jokkmokk, började prata om att ta mc-kort i februari i år. Därifrån var det inte långt till beslutet att genomföra det.
Måste vara beslutsam
- Det handlar om att bestämma sig och det gjorde vi. Vi bokade tid för teoriprov och när det var gjort ringde vi och bokade intensiv körutbildning, säger Ing-Mari Grahn, innan det är hennes tur att visa vad hon går för i lågfartsdelen.
- Vi har en bra lärare. Han har en ängels tålamod och är väldigt kunnig, säger Annelie Mattsson om trafikläraren Janne Grundström.
Hon avslöjar att vare sig hon eller Ing-Mari kört ens moped tidigare.
- Nej, vi krypkörde lite med våra sambos motorcyklar innan vi åkte hit men det är allt. Vi har börjat från scratch här.
Motorcykel väntar
Hemma i Jokkmokk har Annelie Mattsson en egen motorcykel som väntar, en Kawazaki Ninja 600 av 2001 års modell.
För Ing-Mari Grahn återstår att införskaffa den egna och drömmen är en Harley Davidson.
- Ja, det är ju motorcyklarnas motorcykel och min son har sagt att "mamma skaffar du en sådan, då bli jag stolt över dig", säger hon och skrattar.
När NSD lämnar tjejerna på motorstadion har de visat att de även behärskar högfartsbanan, som innefattar undanmanöver och slalom mellan koner i en hastighet av 50 kilometer i timmen, samt att bromsa säkert i 70 och 90.
Dagen därpå ringer Annelie Mattsson upp undertecknad och jublar över att hon nu är behörig för att köra tung motorcykel.
Nu är det bara att invänta nästa glada samtal, det från Ing-Mari Grahn.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!