Vid vägs ände - med världen som arbetsfält

Företaget Tikka race i Purkijaur, Jokkmokk, ligger centralt - men ändå bara några mil från vägs ände.Det senaste samarbetet finns 650 mil bort i Wisconsin i USA.- 90 procent av våra kundkontakter går via internet. Utan nätet vore det bara att flytta företaget, säger en av ägarna, Matts Tikka.

Två år har masten funnits i Forshällan, inte långt från Purkijaur.

Två år har masten funnits i Forshällan, inte långt från Purkijaur.

Foto: Pär Bäckström

JOKKMOKK2009-12-12 06:00
Genom Jokkmokk, rakt fram i rondellen, en och en halv mil i riktning mot Karads, förbi Skabram och Erikslund, över bron över Lilla lule älv, passera Forshällan - där ligger ligger byn Purkijaur. I Karads, cirka 4,5 mil lägre bort tar vägen slut.
Byn ligger på en udde i sjö som är så stor att den verkar ha tre namn, Pärlholmssjön, Purkijaure och Norrsjön.
Området utmärkt
Sjön är en av anledningarna till att Matts Tikka tillsammans med Marcus Furtenback och Johan Rydström driver företaget Tikka race just i Purkijaur. Inne i Jokkmokk störde bullrande skotrar omgivningen. Här finns gott om levnadsrum, och i Purkijaur har ännu ingen tyckt illa om att Tikka testar värstingsskotrar på bromsbänken. Bromsbänk är en typ av anordning för att mäta en skoters vridmoment och effekt.
Närheten till områden som kan avgränsas för snöskoterkörning i höga hastigheter gör samhället utmärkt för Tikka races verksamhet.
Det är svårt att nå Matts Tikka per telefon. Hans mobil är oftast avslagen.
- Du vet, det ringer alldeles för många. Jag kan inte svara hela tiden, då får man inte något gjort.
Så kommunikation med Matts Tikka sker helst via e-post.
Tikka race bygger racingskotrar och tillverkar delar till dem, till exempel lättviktsljuddämpare och turbo.
Vid Plattewill universitet i Wisconsin, USA, jobbar forskare på att ta fram en miljövänlig snöskoter. På internet har de hittat Tikka race och den avgasrening av två-taktsmotorer, pre-heatsystemet, som Matts Tikkas har patent på.
Samarbetet med universitet i Wisconsin gäller en tävling i USA med skotrar som ska vara bränslesnåla, tysta och rena, Clean snowmobil challenge.
- De ringde och sade "Vi kör sönder katalysatorerna och motorerna hela tiden". Där var jag 1995. Nu har vi bestämt att hjälpa dem och skicka över pre-burnsystemet så de kan använda det.
Matts Tikka pratar om internets betydelse för företagande i glesbygden.
- Allt går via internet. Man ligger mitt i världens centrum och det är inte nödvändigt att vara i en storstad, det är bara dyrt. Folk kan hitta mig från Wisconsin - det hade varit omöjligt annars. Det går inte att göra affärer utan internet.
I Purkijaur finns inte mycket att välja på. Där finns Ice.net och ... inget.
Ice.net är nog bra, men inget som storstadsbor skulle kalla bredband, inte i det vi har i Purkijaur i alla fall.
- Vi har en uppkopplig på 0,2 till 0,3 megabit per sekund. Det betyder att jag kan gå ut och titta på en hemsida. Men att kommunicera med USA direkt, som jag har behov att göra det går inte.
Segt på kvällarna
Om han hade haft snabbare bredband skulle han kunnat skicka ritningar gjorda i cad-program och han hade kunnat skickar testresultatet i sin helhet, säger han
Ice.net går bra att använda under dagarna, säger Tikka, men på kvällen, när alla andra som använder samma mast kopplar upp sig, då går det segt. Dottern Cajsa Eriksson 12, klagar och tycker att det går för sakta.
- Hemsidan går att administrera, men det tar tid. Att se ett inslag på you-tube är inte lönt, det hackar för mycket.
De sista veckorna har flera stora aktörer hört av sig till Tikka race kring hans patent.
- Man har dragit in flera dispenser i USA och det gör min teknik intressant för dem.
En lyckad etablering i USA skulle naturligtvis betyda mycket för Purkijaurföretaget.
- Hittills har pre-burn bara kostat. Skulle vi komma in på markanden i Nordamerika och Kanada skulle det betyda mycket. Det är en enorm stor marknad.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om