Världsarv på modet

Upplevelse-industrin går på högvarv.I går hade projektet World Heritage Laponia bjudit in representanter från nio olika utländska reseföretag till en så kallad workshop i Ajahuset, Jokkmokk.- Det är det exotiska som säljer, säger Inger Junkka från Stora Sjöfallets nationalpark.

Ellen Omma och Inger Junkka tror på upplevelseindustrin Fotograf: Joakim Magnusson

Ellen Omma och Inger Junkka tror på upplevelseindustrin Fotograf: Joakim Magnusson

Foto:

Jokkmokk2006-06-21 00:00
Tretton olika turistföretag från Jokkmokk och Gällivare fanns i går på plats i Ajahuset i Jokkmokk med representanter. Tillsammans med turoperatörer från bland annat England och Frankrike.<br /><br />På schemat stod marknadsföring av världsarvet Laponia som en gång för alla ska nålas fast på kartan som ett resmål att räkna med.<br /><br /><h3>Exotiskt säljer</h3>Och om man får tro några av de som NSD pratade med i går är natur- och vildmarksupplevelser på modet.<br /><br />- Det är det exotiska som säljer, slår Inger Junkka fast. <br /><br />Som ägare av Stora Sjöfallets turistanläggning och Hotell Porjus hade hon en hel del att säga om samarbete och utveckling. Resonemanget ?ensam är stark? är inte något hon tror på, inte heller den småskaliga upplevelseindustrin.<br /><br />- Det är många som har hundspann och tycker det är jättehäftigt, men de kanske inte är redo att jobba med turistnäringen, säger hon.<br /><br />Hon menar att behoven skiljer sig från grupp till grupp.<br /><br />Man vill resa i grupp, men ändå få en upplevelse av ?individualism?, och därmed få ett starkare minne från resan.<br /><br /><h3>Storslagen natur</h3>Det är därför det är så viktigt med en bra dialog mellan säljare av upplevelser och utländska turoperatörer. En bra kommunikation möjliggör att rätt ?paket? kan sättas ihop av turistföretagen inom världsarvet.<br /><br />Bra grogrund torde finnas för en framgångsrik turistnäring. Goda kommunikationer är a och o, och den storslagna naturen och det rika kulturlivet norr om polcirkeln torde tala för sig själv, anser Inger Junkka.<br /><br />- Det är exotiskt, och man vill veta mer, säger hon. Det är som indianerna för några år sedan. Ute i världen ser folk bilder på midnatssol och norrsken. De tycker det är spännande och vill uppleva det själva. <br /><br />Samekulturen är också en riktig magnet.<br /><br /><h3>Långsiktigt arbete</h3>- I USA åker de inte hit för vidderna, det har de själva i Kanada och Alaska, säger hon. De kommer hit för kulturlivet. <br />I Finland är det mycket sämre, det är ?plastic? som de säger, inte så äkta.<br /><br />Det är inte första gången ett sådant här möte ordnas, och inte heller den sista. Det unika den här gången är att turoperatörerna från utlandet har kommit till området som de ska marknadsföra. Platser som stått på besökslistan är Gammelstad i Luleå, polcirkeln och Saltoluokta, berättar Tatiana Rynbäck som ingår i projektetledningen för World Heritage Laponia.<br /><br />Arbetet är långsiktigt, och förhoppningen är att man ska locka fler att besöka midnattssolens och myggens förlovade land.<br /><br />- Det är målsättningen, säger Tatiana Rynbäck.<br /><br /><b>Har ni för få turister i dagsläget?<br /><br /></b>- Det beror på vad man jämför med, men vi har kapacitet för fler, summerar hon.<br /><br /><br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om