Den 23 juli felanmäldes problemet till Skanova, Telias nätleverantör. Utlovad klartid var den 30 juli men en bra bit in i augusti kvarstår felet. Enligt Skanova ska felet, som påverkat både tv och bredband, troligtvis ha orsakats av vädret.
– Det är ett kabelrelaterat fel. Jag kan tänka mig att det är väderrelaterat på grund av väta som gjort att nätet påverkats, säger Inger Gunterberg på Skanovas pressavdelning.
Åtta kunder ska vara drabbade och nu lovar Skanova att felet ska vara åtgärdat inom de närmsta dagarna.
– Tekniker är på väg för att åtgärda felet. Det ska vara klart innan veckan är slut, förhoppningsvis under morgondagen, säger Inger Gunterberg.
Operatören Telia utlovar nu kompensation till alla drabbade kunder. Sommarens regnväder och framförallt åska har ställt till med stora problem för både Telia och Skanova.
– Vi har en så kallad kompensationstrappa som börjar spelas ut efter fem dagar när det varit fel. Självklart är det beklagligt att kunder får vänta länge på att få problem avhjälpta. Just nu har vi och Skanova förlängda servicetider på grund av åskovädret, säger Marcus Haglund, pressinformatör på Telia.
– När allt fungerar som det ska så ska vi avhjälpa fel inom tre helgfria vardagar. Kunderna kommer få ersättning när felen är åtgärdade, men det krävs att de återkommer till oss när tjänsten fungerar igen, säger Marcus Haglund.