Sedan i fredags ska det varit problem med telefonin i Jokkmokks tätort enligt ett tips till NSD. Hos Telia har man precis fått in en felanmälan när NSD når presschef Irene Krohm.
– Vi har precis fått in ett meddelande från vår nätleverantör Skanova att det finns ett större fel som berör Jokkmokk. Just nu felsöker vi vad det kan bero på då det inte är säkert att det är ett kabelfel.
Hur många berörs?
– Jag kan inte svara på hur många som det gäller i nuläget men om det är ett kabelfel som är orsaken så är det rätt många kunder som berörs och inte bara Telias, säger Irene Krohm.
Hur lång tid en felsökning tar kan enligt Irene Krohm variera.
– Det beror på vad det är för något och hur komplicerat det är att åtgärda men vi fokuserar naturligtvis på att få upp tjänsten igen så att alla kan använda sig av den, säger hon.
Det är många äldre som använder sig av trygghetslarm i hemmet som är kopplade till fast telefoni och där det lätt kan uppstå en fara om tjänsten ligger nere.
– Vi kan tyvärr inte se vilka av våra kunder som använder sig av trygghetslarm så det är kommunens ansvar, jag vet inte hur de löser det på lång sikt om det skulle bli så, säger Irene Krohm.
Uppdatering 16.20
Enligt presschef Irene Krohm ska felet nu vara åtgärdat men var det berodde på är fortfarande oklart.
– Det vågar jag inte säga men det kan inte ha varit så komplicerat eftersom de åtgärdade det så pass snabbt, säger hon.