Succén har gett eko

Med sina ekologiska skönhetsprodukter har c/o Gerd i Jokkmokk hittat ett vinnande koncept.
Nyligen blev det klart att de blir totalleverantörer till spa-avdelningen på Luleås nya hotell Clarion sense.
– Det känns jättekul, säger Anna-Lena Wiklund Rippert.

c/o Gerd gör bland annat krämer, deodoranter, schampon, bastuscrubber.

c/o Gerd gör bland annat krämer, deodoranter, schampon, bastuscrubber.

Foto: Jessica Rosengren

JOKKMOKK2013-11-19 21:49

När björkarnas blad är som små knoppar som precis håller på att slå ut i full prakt längs Pärlälven i Jokkmokks kommun, är Anna-Lena Wiklund Rippert där och plockar dem.

Och det måste vara sol framme, det drar nämligen fram det bästa ur löven, ämnen som är perfekta till c/o Gerds produkter.

– Björken har en renande effekt, den är en viktig ingrediens i scrubbar, säger hon.

Skönheten sitter i bären

Förutom björken så använder de sig också av lingon, blåbär- och hjortronfröolja i sina produkter. De satsar också på egna event i fabriken. Ena gången kan de bjuda in pensionärer att få fotvård för att nästa gång koncentrera sig på andningsövningar.

– Vi försöker att tänka på kroppen och miljön, hela spektrat, säger Anna-Lena Wiklund Rippert, som har startat c/o Gerd tillsammans med sin bror Johan Viklund.

Familjeföretaget är deras passion och livsstil. Det hårda slitet har bland annat gjort att deras produkter nått ända till Japan, där de har utbildat en agent i deras sortiment.

– Vi finns numera på Barneys i Tokyo. Det är stort. Japanerna är ekologiskt intresserade, säger hon.

Inne på det femte året

Men vi backar bandet till 2008, då syskonen började testa att koka produkter för att se vart det hela ledde. Anna-Lena Wiklund Rippert har en bakgrund som massör, hudterapeut och fotvårdare, Johan Wiklund som frisör. De masserade och klippte på dagarna och kokade på nätterna. Jobbet gav resultat. Kemisten godkände deras tester och de kunde sätta igång.

Två år senare invigde de skönhetsfabriken på Hantverkargatan i Jokkmokk.

– Vi har ett gediget intresse för det här, annars skulle det aldrig ha gått. Vi brukar lite skämtsamt säga att entreprenörer är idioter, egentligen, säger hon och ler.

Själv har hon alltid hållit sig till naturprodukter och är också akademiskt utbildad i historia och etnologi, medan brorsan under sina år som frisör mer befunnit sig i den petrokemiska världen.

– När vi började med det här så satsade vi allt på ekologiskt. Vi vill kunna se kunderna i ögonen. Och vi vill veta vad det är vi smörjer på huden egentligen, säger hon.

Och det går bra för duon. I dag är de tre anställda, men får mycket hjälp från familjen, däribland mamma Gerd som hela företaget är döpt efter. Senaste året har de märkt av en mångdubbling av försäljningen på webbshoppen.

Under 2014 satsar de på att försöka få anläggningen eko-certifierad.

– Vi har redan nu börjat med det arbetet. Vi kan till exempel spåra varenda ingrediens i våra produkter, säger Anna-Lena Wiklund Rippert.

Chefredaktörens motivering: "Med sitt entreprenörsskap och brinnande intresse för ekologiska produkter har Johan Wiklund och Anna-Lena Wiklund Rippert visat att det går att driva en skönhetsfabrik med framgång i en liten inlandskommun som Jokkmokk".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om