-Han debiteras på matlådeservice från första november 2006 till den 30 november 2006. Men min far har varit död i sex månader. Ändå skickar Matpoolen ut en faktura som förfaller den sista december och med hot om dröjsmålsränta om den inte betalas. Det är väldigt obehagligt. Jag tycker Matpoolen borde hålla fingrarna i styr och titta på vad de skickar, det är dålig ordning i Jokkmokks kommun, säger Eva Edholm.
Fullt med sura matlådor
Hon har förgäves sökt någon representant för Jokkmokks kommun för att få detta utrett, men känner att hon inte orkar mer.Denna händelse väcker upp så många svåra minnen från den tid då fadern var sjuk och fick vänta på adekvat vård.
-Ja, det var jobbigt i fjol, när min far var sjuk och vården inte fungerade. Kommunen levererade matlådor som stod och surnade. Ingen kontrollerade att han åt. Jag försökte få hjälp för honom men inget fungerade. När jag kom upp var lägenheten full med sura matlådor, säger Eva Edholm.
"det är så okänsligt"
Kommunen bör förbättra sina rutiner, anser Eva Edholm.-Det var en jobbig tid då han avled, så får man det här då. Det är så okänsligt så det är inte sant. En ursäkt är det minsta man kan begära, säger hon.
Socialchef Tarja Lundin beklagar det inträffade.
-Det är Matpoolen som hanterar det här och de lyder under kommunstyrelsen. Det måste vara dåliga rutiner när det händer sånt här. Det är väldigt beklagligt. Självklart förstår jag obehaget, jag har själv varit med om att det har hänt i andra kommuner och jag beklagar att det här har hänt. Jag beklagar jättemycket å andras vägnar och självklart måste vi titta på rutinerna och hon ska bortse från den här räkningen, säger Tarja Lundin.
Ber om ursäkt
Kostchef Marianne Yngvesson ber om ursäkt:-Jag måste verkligen be om ursäkt, ska tala med den som skickat fakturan. Det lär inte komma några fler. Det är hemskt när det blir så här. Jag ska undersöka saken, säger Marianne Yngvesson.