Samerna måste med

Jokkmokk jobbar för att stärka sitt samiska varumärke. Om detta blev det debatt på måndagens kommunfullmäktige. - Kommunen kan ha hur många visioner och tankar som helst, men man måste ha samerna med sig, säger ledamoten Henrik Blind (MP).

"Det gäller att få hop pusslet. Det är inte så enkelt att göra en samernas nobelfest", säger Henrik Blind (MP) om det faktum att Jokkmokks kommun vill stärka sitt samiska varumärke.FOTO: Pär Bäckström

"Det gäller att få hop pusslet. Det är inte så enkelt att göra en samernas nobelfest", säger Henrik Blind (MP) om det faktum att Jokkmokks kommun vill stärka sitt samiska varumärke.FOTO: Pär Bäckström

Foto: Pär Bäckström

JOKKMOKK2012-04-16 20:10

Det är uttalat att Jokkmokk ska förstärka sitt samiska varumärke. En del i det är den påkostade galan Sápmi awards som hålls i juni.

Henrik Blind hade ställt en interpellation till kommunstyrelsens ordförande Stefan Andersson (S), med frågan hur han ser på begreppet "samiskt varumärke?".

Vardagliga budskap
- Ett samiskt varumärke bygger på att vi är med på det. Det är ju vi samer som utgör det. Det räcker inte att göra ett samiskt arrangemang där man säger sig vilja hylla den samiska kulturen, utan det krävs mer. Det handlar om vardagliga budskap som till exempel att man tillgodoser att det finns pengar till den samiska äldreomsorgen, säger Henrik Blind.

Samtidigt som diskussionen om samiskt varumärke tagit fart det senaste året har även planerna på en gruva i Kallak utanför Jokkmokk pågått.

Annan benämning
- Det gäller för kommunledningen att hitta sättet att väga ihop de intressena. Att kunna vara samtalspartner och inte lägga sig platt för gruvindustrin, säger Henrik Blind.

Hur var debatten på fullmäktige?
- Det var en bra debatt. Jag kan reagera på ordet varumärke. Jag skulle vilja se en annan slags benämning på det, kanske samisk profil på kommunen. Man kan tycka att det är en bagatell, bara ett ord, men det är skillnad. Det är vi samer som utgör ett varumärke. En kommun kan aldrig göra det, hur många goda intentioner den än har, säger han.

Stort intresse
Kommunalrådet Stefan Andersson svarar att det finns ett stort intresse från hela världen för det samiska.

- Jag tycker begreppet varumärke signalerar extern kommunikation. Att stärka Jokkmokk som samiskt varumärke är att synliggöra det samiska ännu mer. Det hör till en del av den kommunala utvecklingen, säger han.

- Det var en bra debatt med många bra synpunkter om huruvida samiskt varumärke är korrekt benämning.

Går det att förena gruvsatsningar med Jokkmokk som samiskt varumärke?
- Jag tycker det är en snäv tolkning om det inte skulle få finnas andra näringar. Självklart måste vi ha flera näringar, vi måste ha många ben att stå på. Det stora målet är att öka befolkningen och då måste vi vidta flera åtgärder, säger Stefan Andersson.

Nytt gräs
I övrigt klubbades årsredovisningen där kommunen landade på ett underskott på en miljon kronor.

Jokkmokks SK:s fotbollssektions medborgarförslag om att byta ut konstgräsplanen skickades vidare till kultur- och fritidskontoret för beredning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om