Så blir upplägget på digitala marknaden

Det kommer bli långa dagar för den som tänkt se allt under Jokkmokks digitala vintermarknad. Utöver invigningen och ett par andra inslag så kommer det sändas nio timmar per dag från torsdag till och med söndag.

Varje dag från klockan nio på morgonen till sex på kvällen kommer Jokkmokks digitala marknad att sändas, från torsdag till och med söndag.

Varje dag från klockan nio på morgonen till sex på kvällen kommer Jokkmokks digitala marknad att sändas, från torsdag till och med söndag.

Foto: Tommy Borg

Jokkmokk2021-01-29 18:10

 Den totala sändningstiden för Jokkmokks vintermarknad kommer vara uppe och nosa på 40-timmarstrecket. Invigningen sänds 17.30 den 3 februari och dagarna därpå startar sändingen klockan 09.00 varje dag och pågår fram till 18.00.

– Det blir riktigt bra tycker jag. Det är tur att jag och Anna-Lena (Wiklund Rippert) som ska leda sändningen är så pass vana att stå på mässor och sälja. Det är lite samma sak med långa dagar där man behöver vara rapp i tanken hela tiden, säger Johan Wiklund.

Johan Wiklund och Anna-Lena Wiklund Rippert från kosmetikaföretaget C/o Gerd är med i styrgruppen för den digitala vintermarknaden och har varit delaktiga i utformningen.

– Vi har försökt bevara känslan och identiteten av allt som är vintermarknaden. Jag tycker vi har fått till en bra blandning, säger Johan Wiklund.

Han berättar att det varit en kamp mot klockan sedan projektet sjösattes i början av november. Men att det mesta nu är färdigt. Dock får människor vänta till 2 februari innan programmet släpps.

– Det kommer bli en blandning mellan livesända programpunkter, inspelade inslag och även musik. Och även såklart digital marknadsförsäljning av produkter som vårt företag tillhandahåller. Totalt kommer det finnas runt 1000 artiklar som kunderna kan välja mellan. Och det är av 25-30 olika säljare, säger Johan Wiklund.

En vanlig vintermarknad brukar det var omkring 170 säljare som ställer upp sina bord och montrar på Jokkmokks gator. Men alla passar kanske inte för E-handel, det är svårt att sälja en hamburgare, korv eller husbil över internet.

Känner ni er nöjd med antalet digitala säljare?

– Det är en bra siffra tycker jag med tanke på hur kort tid vi haft på oss. Det hade varit svårt att hinna med många fler eftersom det logistiska tar mycket tid. Ta bilder, få in artikelnummer och hela den biten.

Digitala marknadsförsäljningen sker på C/o Gerds egna hemsida, och de tar inget betalt av kommunen. Däremot behöver säljarna betala för att få vara med.

– Ett utställarpaket kostar 5000 kronor och då ingår det visst antal artiklar samt att de får en lite film inspelad för att marknadsföra sig. 

Är det några fler avgifter?

– Vi tar även 10 procent av försäljningen om säljarna själva sköter frakten. Om vi ska stå för frakten tar vi 25 procent. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!