Helikoptern var av märket Bell och flögs av Fiskflyg. Händelsen inträffade i november 2012 i Porjus och har utretts av Statens haverikommission.
Instruktören hade genomfört ett 20-tal så kallade autorotationsövningar med olika piloter utan incidenter under ett par dagars tid innan olyckan inträffade.
Vid tillfället hade instruktören påpekat att piloten kommit lite fel i samband med en landning. När helikoptern skulle lyfta igen började den vibrera och ett kraftigt skrapande hördes följt av vibrationer. När huvudrotorns varvtal minskade ökade vibrationerna i stället, och strax därefter släppte rotorn från helikoptern. Den flög iväg och blev liggande tio meter från helikoptern.
Det blev i stort sett inga skador på helikoptern. Piloten och instruktören var helt oskadda och kunde själva lämna helikoptern.
Statens haverikommission kommer fram till att incidenten orsakats av att masten skruvats av på grund av överbelastning. I utredningen framkommer att en förorening i oljesystemet, en bit tätningsmedel, orsakat att smörjningen av frihjulet i rotorn inte fungerat på rätt sätt.
Myndigheten är kritisk till utformningen av frihjulets smörjsystem och rekommenderar både Europeiska byrån för luftfartssäkerhet (EASA) och Transport Canada att se till att oljesystemet på Bells helikoptrar av samma typ åtgärdas så att det blir mindre känsligt för föroreningar.
Myndigheterna ska även verka för att operatörer av helikoptertypen informeras och får förslag på förebyggande åtgärder.