Summeringen av inkomsterna från besöksnäringen under 2016 i Jokkmokk är de bästa hittills.
Mellan 2015 och 2016 ökade turismen med nio procent. Motsvarande siffra för hela regionen är fem procent.
– Vi räknar det gästerna spenderar pengar på. Till exempel boende, restauranger, resor av olika slag som med skoter, bil och flyg. Till det kommer alla aktiviteter, till exempel hundspann och matupplevelser. Besöksnäringen har ökat stadigt under de senaste åren, säger P- O Lindroth.
I ett längre perspektiv, från 2012 till och med 2016, ökade antalet gästnätter med 57 procent.
– Det är hotell, stugbyar och vandrarhem, säger P- O Lindroth.
Sammanlagt generar näringen 226 tjänster, då är alla arbetstillfällen sammanräknade till heltider.
Kåbdalis, som bland annat byggt nya stugor är ett exempel på dem som ökar. Antalet sålda liftkort 2016 nådde 79 000.
– Där ser man att investeringar lönar sig, säger P- O Lindroth.