Så ska malmen transporteras från gruvan i Kallak

Malmtransporterna från den planerade Kallakgruvan har varit den svåraste ekvationen att lösa för gruvbolaget. Nu avslöjar Beowulf Mining hur man vill lösa problemet.

Gruvbolaget hoppas att inlandsbanan ska rustas upp och bli en nyckel i transportkedjan för järnmalmen.

Gruvbolaget hoppas att inlandsbanan ska rustas upp och bli en nyckel i transportkedjan för järnmalmen.

Foto: Bengt Sandhammar

Jokkmokk2024-10-01 00:01

Svenska staten har gett sin välsignelse till den omdiskuterade gruvan i Kallak och gruvbolaget jobbar på sin miljöansökan till mark- och miljödomstolen för att ta sig förbi det sista stora hindret innan någon järnmalm kan brytas.

En av nyckelfrågorna i miljöansökan är hur de enorma mängderna malm ska transporteras bort från dagbrottet, fyra mil norr om Jokkmokk, ut på den globala marknaden. Nu avslöjar bolaget sin plan i form av en kedja med olika transportmedel.

undefined
Gruvbolaget hoppas att inlandsbanan ska rustas upp och bli en nyckel i transportkedjan för järnmalmen.

I det första steget från dagbrottet till Jokkmokk utreds tre olika lösningar; ett transportband ovan jord, en pumpledning delvis under jord som pumpar malmen tillsammans med vatten i slurry-form, eller 200 lastbilstransporter per dag.

I steg två läggs förhoppningarna på den slitna inlandsbanan som i dagsläget inte klarar av tunga malmtåg.

– Det pågår dock ett arbete för att få till ett beslut om upprustning av hela Inlandsbanan. Vi bedömer att denna upprustning kommer att ha genomförts innan bolaget behöver nyttja järnvägen för transporter. Om så inte är fallet kan vi behöva köra lastbilar till Gällivare, vilket kan vara möjligt under en begränsad tid, uppger Beowulf Minings vd Ed Bowie och projektchefen Dmytro Siergieiev i dotterbolaget Jokkmokk Iron Mines AB (JIMAB).

Målet för malmen är antingen hamnen i Narvik eller i Umeå. För att ta sig det sista steget har bolaget förhoppningen om att få plats på malmbanan.

undefined
Projektchefen Dmytro Siergieiev kallar till ett öppet samråd på plats i Jokkmokk. Där tänker han informera om bolagets planer i Kallak, och vad som händer nu i processen.

Beowulf Mining planerar, genom JIMAB, att ansökan om miljöprövning i mark- och miljödomstolen ska skickas in under våren 2025. Som en del i den processen kallar de nu till samråd på plats i Jokkmokk.

Ett öppet möte hålls den 15 oktober i Bio Norden mellan klockan 17 och 19. Där beskrivs den planerade verksamheten tillsammans med möjlig omgivningspåverkan, vilka utredningar som pågår eller planeras och en övergripande beskrivning av tillståndsprocessen.

– Kallakprojektet har en lång historia och tyvärr är inte allt positivt. Vi är medvetna om de starka åsikter som ett antal intressenter har om den framtida utvecklingen av projektet, och vi är medvetna om att vi som företag gjort misstag och felbedömningar i det förflutna som inte bidragit särskilt väl till vare sig företaget eller projektet, skriver Ed Bowie.

undefined
Den grå markeringen visar var dagbrottet är tänkt att ligga.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!