Osäker framtid för världsarvets förvaltning

Laponiatjuottjudus väntar på besked från miljödepartementet om deras projekt förlängs till slutet av 2016 – eller inte.

FRAMTIDEN? Hur blir den för Laponiaförvaltningen? Dess chef Åsa Nordin Jonsson väntar på svar från miljödepartementet.

FRAMTIDEN? Hur blir den för Laponiaförvaltningen? Dess chef Åsa Nordin Jonsson väntar på svar från miljödepartementet.

Foto: Jessica Rosengren

JOKKMOKK2014-06-02 09:28

– Förlängningen är inte riktigt klar ännu men de signaler jag får från miljödepartementet är att vi kommer få förlängt till 2016 ut, säger Åsa Nordin Jonsson, chef för Laponiaförvaltningen som den heter på svenska.

Förvaltningen drog igång 2012 och började med att bygga upp ett kontor i Jokkmokk och anställa folk. I dagsläget är det fem anställda och två projektanställda. Budgeten för 2013 har legat på 7,5 miljoner kronor, pengar som kommit från miljödepartementet och länsstyrelsen i Norrbotten.

– I en uppstartsfas är det mycket som behöver skaffas in. Vi har prioriterat arbete på Padjelantaleden och stugorna där, vi har också sett över stugorna i Muddus. Och gjort informationsarbete, säger Nordin Jonsson.

Säg att ni får förlängt till 2016, vad händer efter det?

– Förhoppningen är att det ska visa sig att den lokala kunskapen man får med förvaltningen är en fungerande modell och att man vill fortsätta förvalta världsarven så här, säger hon.

Laponiachefen skulle gärna se att förvaltningen fick en större budget också, i framtiden, för att kunna uppnå det som står i förvaltningsplanen.

– Det skulle vara önskvärt, säger hon.

I Laponiaförvaltningens styrelse ingår även Naturvårdsverket, länsstyrelsen och kommunerna. De är en remissinstans i frågor som har med Laponia att göra och yttrar sig utifrån förvaltningsplanen.

Har ni yttrat er i många ärenden?

– Jag kan inte uppskatta på rak arm hur många det är, men det är en stor del av vårt arbete.

I december 2013 började nya föreskrifter gälla för nationalparkerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om