OK Norrbotten stäms på mångmiljonbelopp

I september 2014 valde Jokkmokksföretaget Samelandsresor att stämma OK Norrbotten. Tvisten har sin början i dålig diesel och förstörda hyrbilar. På måndag startar den fyra dagar långa rättegången i Gällivare tingsrätt.

TAR STRID. Problemen med strejkande hyrbilar började redan 2011. På måndag möter företaget Samelandsresor OKQ8 i Gällivare tingsrätt. ”Jag måste gå hela vägen, det finns inget annat”, säger Roger Rimpi, vd Samelandsresor till NSD.

TAR STRID. Problemen med strejkande hyrbilar började redan 2011. På måndag möter företaget Samelandsresor OKQ8 i Gällivare tingsrätt. ”Jag måste gå hela vägen, det finns inget annat”, säger Roger Rimpi, vd Samelandsresor till NSD.

Foto: Pär Bäckström

JOKKMOKK2016-04-01 08:00

Allting började i augusti 2011. Samelandsresor, ett företag i besöksnäringsbranschen och som också bedriver hyrbilsverksamhet, fick problem med sina nyinköpta Suzukibilar. Ett 20-tal bilar var uttagna från februari till september samma år.

De var uthyrda till en lokal kund när problemen började. Bilarna började bete sig mystiskt och kunde mitt i allt strejka, berättar Roger Rimpi, verkställande direktör på Samelandsresor. Det var vatten i tanken på flera bilar. Han tog tidigt kontakt med OK och frågade om det kunde vara fel på deras bränsle.

– De svarade att vad de vet är det inget problem. Det gjorde att jag agerade vidare och kontaktade Suzuki där vi började utreda bilarna, vi finner inga fel och under tiden vi håller på hör jag på samhället att det är något fel på bränslet på OK i Jokkmokk, säger han.

Det visade sig att OKQ8 i Jokkmokk hade fått vatten och alger i bensinmackens dieseltank och att det var flera kunder som drabbats.

– Då fick vi ganska på en gång hjälp via OK:s försäkringsbolag och satte igång att vattensanera bilarna. Den första bilen togs ner till Suzuki i Luleå men vi insåg vi att det inte skulle funka att få ner 20 bilar till Luleå samtidigt som vi ska hålla våra kunder med bilar.

Resten av saneringsjobbet utfördes på en lokal verkstad.

– Jag fick ersättning för allt merjobb, sanering och några reparationer. Det var en hel del pengar som betalades ut i ett första skede.

Men det tog inte slut där. Problemen med hyrbilarna blev värre.

– Helt plötsligt strejkade en bil igen och då konstaterade verkstaden att det inte hjälpte att sanera bort vattnet ur tanken. Skadan var redan skedd och det hade påbörjats en slags rostning av bilens bränslesystem. Av mina 23 Suzukibilar var det 15-16 bilar som får det här problemet. Hela systemet måste bytas ut, säger Roger Rimpi.

Försäkringsbolaget gick med på att reparera några, enligt Rimpi.

– Problemet var att det var svårt att få tag i reservdelar och bilarna blev stående väldigt länge. Det här eskalerade. Vi började få svårt att sköta vårt avtal. Till råga på allt sluta försäkringsbolaget betala oss utan att förklara varför.

2013 stod bilproblemen "upp över öronen" på Roger Rimpi och hans företag.

– Vi börjar få problem, att likvidmässigt hålla tempot och betala fakturor till våra leverantörer. 2013 och 2014 har vi inte mått bra som företag, men tack vare professionella leverantörer som lyssnar och tror på oss har de kunnat vänta på våra betalningar.

Roger Rimpi bestämde sig till slut för att vända sig till en advokat.

– Jag har lagt åtskilliga timmar på det här. Haft kontakter med biltillverkare, försäkringsbolag, OK Norrbotten, kunder, leverantörer. Mitt liv har de senaste åren bestått av att lösa det här problemet. Det har gjort att vi tappat marknadsandelar. Företag runtomkring oss i samma bransch utvecklas när vi står stilla på grund av att vi försöker få ordning på vår uthyrningspark.

Nio bilar är fortfarande inte reparerade, uppger Rimpi.

Samelandsresor stämmer OK Norrbotten på elva punkter och totalt 4,4 miljoner kronor.

– Samelandsresor har aldrig varit i en tvist men jag har inte råd att släppa det här. Jag måste gå hela vägen, det finns inget annat. Det känns som att de saboterar mina 25 år och förstör hela företaget, säger Roger Rimpi.

Samelandsresor som startade i oktober 1990 har åtta anställda på årsbasis och omsätter ungefär 12 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!