Ishallen i Jokkmokk var fylld av unga företagare när den regionala UF-mässan pågick under onsdagen och torsdagen. En trend i att sälja smycken syntes tydligt och ett av företagen som gjorde det var Rosa armbandet UF. Trots namnet handlade det inte bara om just rosafärgade armband utan det syftade på att hälften av försäljningsvinsten går till Bröstcancerfonden.
- Vi kände att vi ville ge pengar till ett bra ändamål, säger Martina Eneslätt som driver företaget tillsammans med Josefine Flodström från Luleå gymnasieby.
Glada kalsonger
Ett annat företag bland de 110 som fanns på plats var Lind UF från som sålde kalsonger med tryck.
- Vi tyckte att kalsonger i allmänhet såg tråkiga ut och därför ville vi piffa upp dem med glimten i ögat, säger Tobias Johansson.
Emil Lind demonstrerade hur kalsongerna såg ut och hade själv på sig ett par med en smiley.
Ingen försäljning
NSD har tidigare skrivit om tjejerna i Nino UF som hade som affärsidé att marknadsföra Jokkmokk och företag från orten på mässan. De hade gjort i ordning en monter som såg ut som en stuga.
- Det är många som kommer fram och är nyfikna och undrar vad det är vi gör, säger Julia Norlén.
Till skillnad mot de flesta andra på mässan försökte de inte att sälja något utan de visade en film från Jokkmokks vintermarknad och bjöd på smakprov av Jokkmokkskorv.