2014 blir ett ovanligt hektiskt år för matföretagare i Jokkmokk.
– Alla väntar sig något speciellt, säger Greta Huuva, som driver restaurangen Viddernas hus.
I april invigs Matlandethuvudstadsåret. Det blir en chans att visa vilken matskatt som finns i kommunen.
Bättre öppettider
– Det gäller att visa att vi finns, att visa upp våra produkter och våra råvaror, säger Greta Huuva.
Förbättrade öppettider, så att det alltid finns minst en restaurang som är öppen, och en slags lokal "Matlandet-tallrik" som kan beställas på varje restaurang i Jokkmokk är en del av ambitionen. Projektledare för Matlandetshuvudstadsåret är Victoria Harnesk.
– Vi hoppas att det här ska öka medvetenheten om den egna maten i området, både för konsumenter men också för företagare. Tanken är att under året göra ett gemensamt koncept. Vi ska ha experimentverkstäder där matföretagare får mötas med produkter och idéer och försöka få ihop dem, som stärker samverkan så att man kan produktutveckla tillsammans, säger Victoria Harnesk.
Mat kan skapa ett starkt lokalsamhälle och utmärkelsen blir vad Jokkmokk gör den till, menar Harnesk.
– Det ger karaktär och skapar intresse för en ort. Det ger arbetstillfällen och bygger ett samhälle. Mat är så otroligt positivt, det finns inte särskilt många konflikter kring mat, så länge man har mat. Det är verkligen någonting alla kan enas runt och som människor reser världen runt för att upptäcka, så det är tacksamt att arbeta med, säger hon.
Göra det tillgängligt
Vilka styrkor har Jokkmokk?
– Vi har rena och omanipulerade råvaror. Och enkelheten i ätandet, alla är alltid välkomna till bords. Jokkmokk blev Matlandethuvudstad för det vi redan har, säger hon.
Hur ska man bygga en bro mellan det exklusiva skafferiet som finns i Jokkmokk och allmänheten?
– Det är väl där man måste sätta fingret. Vi måste tillgängliggöra det. Hemmagastronomi i Luleå är ett utmärkt exempel på hur intressant, spännande och karaktärsgivande mat kan vara. Det finns potential att producera mycket mer i Jokkmokk av de råvaror som vi redan har, säger Victoria Harnesk.
Strukturum har sökt drygt två miljoner kronor i sponsorpengar för att driva Matlandethuvudstadsåret.