Maten ska locka fler besökare

Kunskapsdag om arktisk gastronomi inleder årets upplaga av Jokkmokks Marknad. "Vi vill öka konkurrenskraften som måltidsdestination", säger Frida Wallén, Visit Sweden.

David Björkén och Åsa Labba ser fram emot kunskapsdagen i Jokkmokk.

David Björkén och Åsa Labba ser fram emot kunskapsdagen i Jokkmokk.

Foto: Maria Broberg

Jokkmokk2018-01-22 08:12

Mathantverkare, förädlare, livsmedelsproducenter, kockar och besöksnäringen välkomnas till dagen som är framtagen i syfte att hitta gemensamma affärsmöjligheter och sätt att paketera måltidsupplevelser för att locka besökare samt öka såväl attraktions- som konkurrenskraften i området.

– Vi vill öka konkurrenskraften som måltidsdestination för att öka konsumtionen av restaurang och livsmedel och att kunna locka resenärer med maten som huvudsaklig reseanledning, säger Frida Wallén, projektledare för måltidsturism, och tillägger:

– Det finns en enorm potential i detta.

Mer norrbottnisk mat på tallrikarna är visionen i Norrbottens livsmedelsstrategi. Enligt samordnaren Jenny Bucht finns det många fördelar med att kroka arm med besöksnäringen för att nå dit.

– I dag måste livsmedelsproducenterna vara klimatsmarta, innovativa, hitta lösningar och stärka sina entreprenörskap. Vi vill bygga en stolthet hos norrbottningarna för den goda och bra mat som produceras här, och för att åstadkomma det kan man se på hur besökarna ser på vår mat. Dessutom kan det enskilda turistföretaget tydligt marknadsföra närproducerad mat, säger hon.

Kunskapsdagens huvudarrangör är Strukturum. Åsa Labba, näringslivsutvecklare vid Strukturum, menar att befintliga produkter inom besöksnäringen kan utvecklas genom att man väver in maten och dess historia.

– Våra besöksnäringsföretag har börjat jobba med den här typen av paketering, men det finns mer att göra, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om