Malmen kunde lastas

Det var upplagt för en ny sammanstötning kring barrikaden i Kallak. En ny väg löste upp situationen.

En väg anlades på tisdagen av gruvbolaget förbi tornet som aktivister byggt för att hindra malmen från att transporteras ut från Kallak-fyndigheten.?Foto: Anna Sunna, Sveriges Radio Sameradion

En väg anlades på tisdagen av gruvbolaget förbi tornet som aktivister byggt för att hindra malmen från att transporteras ut från Kallak-fyndigheten.?Foto: Anna Sunna, Sveriges Radio Sameradion

Foto: Anna Sunna, Sveriges Radio Sameradion

Jokkmokk2013-09-03 19:29

På tisdagen mobiliserade miljöaktivisterna i Kallak på nytt. Ryktet hade spridit sig, att nu skulle Jimab (Jokkmokk Iron Mines) börja lasta den provbrutna malmen som ska transporteras till Finland för analys.

Ny barrikad

Miljöaktivisterna hade på nytt byggt en barrikad på vägen – ett högt rangligt torn där två av dem satt sig för att omöjliggöra en rivning utan att riskera att allvarligt skada gruvmotståndarna. Under tornet hade en värdefull vas (20 000 kronor enligt aktivisterna) ställts upp. Det var den samiska glaskonstnären Monica L Edmondson som offrat den i kampen mot gruvan i Kallak.

Cirka 40 motståndare fanns i anslutning till barrikaden på morgonen. Polisen hade skickat ett tiotal poliser med hundar till området för att Jimab skulle kunna komma fram med sina maskiner och sin personal.

Höjda röster

Strax efter klockan 10 rullade grävmaskinen fram mot barrikaden. Och stämningen blev en aning hätsk med höjda röster från båda sidor som ackompanjerades av hundarnas skall.

– Lämna plats! Det här är en arbetsplats, ropade Polisen.

– Det här är bara Jåhkågaskas (samebyn – reds anm) arbetsplats, svarade aktivisterna.

Grävmaskinen lät dock barrikaden stå orörd. I stället började den anlägga en väg runt barrikaden.

”Bästa lösningen”

– Att göra en väg runt barrikaden har hela tiden funnits med som ett alternativ och nu tyckte vi den lösningen var bäst, säger Fred Boman, vd i Jimab.

Strax efter lunch var den nya vägen runt barrikaden klar och lastbilar och lastmaskiner kunde rulla in. Lastningen började vid 14-tiden.

– Jag tror att vi har fem lastbilar som kör in malmen till Jokkmokk. Totalt handlar det om cirka 15 lass. Flyter det på bra så kan det vara klart redan under dagen, säger Fred Boman.

Återställning

Malmen mellanlagras i Jokkmokk för vidare transport till Outukumppu (orten – inte stålverket med samma namn) i östra Finland där en provanrikning ska göras.

– Det är ingen analys som avgör om malmen är brytvärd, det vet vi redan. Det handlar om att få reda på hur den ska anrikas på ett optimalt sätt, säger Fred Boman.

Men när sista lasset är hämtat från Kallak är Jimab klar på platsen för en tid.

– Vi ska återställa efter provbrytningen. Alltså lägga tillbaka den morän som grävts upp och sedan släta till marken så att växtligheten kan komma tillbaka. Det behöver vi inte göra förrän nästa år enligt tillståndet, men det kan bli gjort tidigare, säger Fred Boman.

En eventuell gruva är fortfarande många år bort.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om